ad

Alternatieve titel: Ankle Bone

Oorsprong: Frankrijk / West-Duitsland

Geregisseerd door: Guy Casaril

Met onder meer: Horst Buchholz, Marlène Jobert en Magali Noël

IMDb beoordeling: 6,3 (64)

Oorspronkelijke taal: Frans

Over L'Astragale

De negentienjarige Anne doet een poging om uit de gevangenis te ontsnappen, maar bij haar sprong van de muur breekt ze haar enkel, waarna ze wordt opgepikt door een inbreker, met wie ze een relatie begint. Hij brengt Anne onder bij een echtpaar op het platteland, maar spoedig wordt de pijn aan haar voet zo hevig, dat ze geopereerd moet worden.

Het bestond dus al in de sixties: chick lit....het romannetje van ene Sarrazin waarop de film is gebaseerd schijnt hier een typisch voorbeeld van te zijn, ken het verder niet en is geloof ik ook totaal vergeten. Geldt ook voor deze chick flick avant la lettre, toendertijd schijnbaar ook al een schandaalsucces met voor die periode een hoog ohlala gehalte : lesbianisme, chick power, prostitutie en dergelijke goddeloosheid. Zelfs een vleugje naakt ...

Degene die het mocht verfilmen was de tamelijk ongekende Casaril, afgaande op zijn CV een chick camp buff en dus hoogstwaarschijnlijk gay. Getuige ook zijn Piaf film, of het reeds besproken lesbocampmelodrama Emilienne. Dat waren films uit de seventies, deze film had in die periode waarschijnlijk ook beter gewerkt, daar waar hij nu wat blijft hangen in oubollig oh wat spannend gedoe terwijl er in feite bar weinig spannends te zien valt voor de huidige kijker.

Het lijkt allemaal te beginnen als een "meesterwerkje" : WIP, Annie/ Jobert krijgt in haar celletje bezoek van haar Grote Liefde Rolande, die al vrij snel uit beeld verdwijnt na wat geknuffel met de heldin in de schaduw. Rolande komt vrij, haar lief is wanhopig en besluit zelfmoord te plegen. Dat mislukt- aandachttrekkerij natuurlijk- en Jobert besluit dat ze beter kan ontsnappen. Doet ze, breekt daarbij haar eponieme astragale echter.Ze kruipt richting autoroute/ vrijheid, en wie pikt haar daar op ? Buchholz. Vanaf dan is het daaaaag meesterwerkje, want de stoere Buchholz verdringt al snel Rolande als Grote Liefde van de heldin, die zich afvraagt of ze wel echt een pot is...

Waarna de nodige picareske avonturen volgen waarin de heldin zonder gewetensbezwaren de hoer speelt, een tweede carrière als dievegge begint en waarin we ook Fellini muze Magali Noël aantreffen als kotmadam. Na het eerste uur echter wordt het allemaal een herhaling van zetten en de verder sterke Jobert hebben we dan ook wel genoeg gezien- 1 keer geheel naakt in de schaduw dat wel, en nog even in haar blote reet.

Was toen schijnbaar genoeg om de brave burgers in een staat van opwinding te brengen dan wel te doen gruwen, priesters en dominees spraken schande over deze vuiligheid- we zien trouwens ook een zatte, hitsige priester de revue passeren. Voor ons echter is dit typisch een film die door de geschiedenis is ingehaald, en hoewel op zich niet extreem slecht zonder verdere inhoudelijke of artistieke relevantie. Hooguit voer nog voor Jobert fans, sterkste troef verder van de film zou ik denken.

Ik zei dat deze film toen schijnbaar een schandaalsucces was, moet door veel mensen hier dus gezien zijn. Bovendien : deze film met Bucholz moet heel vaak op de Duitse teevee te zien zijn geweest....zijn hier mensen met een andere opinie, of minstens iemand die de moeite neemt om te stemmen ?