Charles II: The Power & the Passion (2003)

Alternatieve titel: The Last King

Verenigd Koninkrijk
188 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Joe Wright
met Rufus Sewell, Rupert Graves en Helen McCrory

Koning Charles II houdt er een wilde hofhouding op na en woont in zijn luxe kasteel samen met zijn familie en zijn glamoureuze maîtresses. De flamboyante koning wil de tien jaar Cromwell-terreur doen vergeten door het Britse koningshuis in ere te herstellen en van zijn hof één van de meest luxueuze en decadente te maken die Europa ooit heeft gekend.

Vanaf nu vrijdag op Canvas.

Nou de eerste aflevering viel in elk geval al reuze mee.

avatar van Dynamovie
Patricia schreef:
Vanaf nu vrijdag op Canvas.

Canvas (voorheen BRT 2 of anders gezegd: Vlaamstalige publieke zender nr. 2) brengt vaak zeer goede series op t.v. Veel beter dan meeste Nederlandse televisiestations.

Vond ik een mooi miniserie, hou hier wel van.

avatar van RolfWolf
Dynamovie schreef:

Nederland 3 is ook veel beter dan de meeste Nederlandse tv-stations, dus dat treft. Vanaf morgenavond Charles II op Nederland 3.

avatar van Dynamovie
Leuke en goede miniserie. Er wordt goed geacteerd. Boeiend is ook dat Nederland een rol hierin op de achteegrond een speelt. De Nederlanden versloegen immers de Engelse vloot in de periode van Charles II en wonnen de oorlog. Niet veel landen kunnen zeggen dat zij de Britten hebben verslagen.

avatar van josseheijmen
1e ziening van Charles II: The Power & the Passion.

Ik denk niet dat de genoemde 188 minuten accuraat zijn. De serie bestaat uit vier delen van 59 minuten dus zal het geheel eerder in de buurt komen van de 230.
Hoe dan ook, een hele zit.

Vanochtend de vier delen achter elkaar bekeken: ik heb me niet verveeld.

Een groot deel van de intrige handelt rond Charles' omgang met vrouwen. Gelukkig zijn dit ook de scènes waarin het best geacteerd wordt en plottechnisch het meest te beleven valt.

Het politiek gekonkel dat zich centreert om de jeugdvriend van de koning kan me daarentegen een stuk minder bekoren. Een uitgesproken antipathiek mannetje, ook dat nog.

Roddel, achterklap en machtsspelletjes lijkt het favoriete (als niet het enige) tijdverdrijf op het hof; wat mij betreft wordt er niet al te zeer overdreven in de kwantiteit en blijft het geheel amusant.

Sewell heeft een geweldige kop en speelt de hoofdfiguur overtuigend. Ook McCrory is prima op dreef als Barbara Villiers, de ongekroonde koningin van haar tijd. De laatste die ik wil noemen is Catharina van Bragança: zij wordt prachtig en soms hilarisch gestalte gegeven.

avatar van benjiq
Een hele goede historische (mini) serie, wederom van de BBC. Als film an sich is hij wel vermakelijk en hij is historisch heel juist. Beschrijft een interessant stukje engelse geschiedenis.
Minpuntjes zijn misschien de vele slappe 'seksscenes'.

avatar van Filmfan74
Heel aardig verhaal over het leven van Charles II, het had van mij alleen iets korter gemogen. Heerlijk, al dat gekonkel aan het oude Britse hof en een hele stoet koninklijke minaressen die meer invloed op de koning hebben dan het parlement. Rufus Sewell is zoals altijd uitstekend, hij weet een zwakke en soms harteloze man toch sympathiek neer te zetten.