ad
  • 8.144.989 stemmen

Istoria mias Kalpikis Liras (1955)

Komedie / Drama | 127 minuten

Genre: Komedie / Drama

Alternatieve titels: I Kalpiki Lira / The Counterfeit Coin

Oorsprong: Griekenland

Geregisseerd door: Yorgos Javellas

Met onder meer: Vasilis Logothetidis, Ilia Livykou en Orestis Makris

Oorspronkelijke taal: Grieks

Over Istoria mias Kalpikis Liras

Vier verhalen zijn met elkaar verbonden door een valse gouden munt. In het eerste verhaal wordt de munt gemaakt door een eerlijke goudsmid onder invloed van de charmes van een vrouw. De munt komt terecht bij een bedelaar, die constant ruzie heeft met een prostituee een eindje verderop in de straat. Daarna komt de munt bij een jong weeskind, dat dreigt een zwerfkind te worden, maar hulp krijgt van haar huisbaas. In het laatste verhaal belandt de munt bij een arme schilder, die net getrouwd is met een rijke vrouw. De munt wordt het symbool voor hun liefde.

imageimageimageimageimageimageimageimage

avatar van Flavio

Flavio (moderator films)

Sympathiek vierluik met als rode draad een muntje. Het is nogal wisselvallig, wat de vier delen met elkaar gemeen hebben is dat ze behoorlijk moralistisch zijn, terwijl er ook wel wat maatschappijkritiek in doorsijpelt. Het opent niet slecht met het verhaal over de edelsmid die op het verkeerde pad terecht komt en zijn spaargeld verliest. De acteerstijl van de komiek Logothetidis was wel even wennen (nogal theatraal, met veel gebaartjes) maar uiteindelijk was het best genietbaar.

Dat kan helaas niet gezegd worden van het tweede deel, dat nogal sleept en me nogal tegen ging staan. Dit deel lijkt ook het langst te duren. Het derde filmpje is een onvervalst Kerstverhaal a la Dickens, alleen is Kerst dan ingeruild voor Nieuwjaarsdag, en het laatste, meest serieuze deel is een romantisch verhaal over een straatarme kunstenaar en een rijkeluisdochter. Clichés galore maar het bitterzoete verhaal beviel me toch het best.

Visueel zijn er enkele aardige vondsten, zoals het gebruik van kleur voor het valse muntje en de geschilderde maan. In Griekenland is dit blijkbaar een grote klassieker, wat de hoge IMDb-notering verklaart, maar hoewel degelijk toch bepaald geen topper in mijn ogen.