Napoléon (2002)

Frankrijk / Duitsland / Italië / Canada / Verenigde Staten / Verenigd Koninkrijk / Hongarije / Spanje / Tsjechië
Avontuur / Drama
357 minuten (miniserie, 4 delen)

geregisseerd door Yves Simoneau
met Christian Clavier, Isabella Rossellini en Gérard Depardieu

Serie over het leven van Napoleon, die hier wordt afgebeeld als een man van vlees en bloed, een soldaat, politicus en idealist tegelijk. Hij plaatste zichzelf boven andere mensen en transfomeerde zichzelf in een mythe. De kijker ziet hoe hij omging met macht, vrouwen en zijn veeleisende Corsicaanse familie.

Geweldige film, jammer van de low-budget veldslagen.
4 str

De veldslagen zijn weinig indrukwekkend (budget?); met name de slag bij Waterloo komt er maar heel karig vanaf. Er komt ook nergens naar voren dat Napoleon een briljant veldheer was. Zijn liefdes en vrouwen komen ruimschoots aan bod, zoals ook zijn politieke misstappen. Goed acteerwerk houd e.e.a. boeiend, maar ik had er toch iets meer verwacht.

Iets meer tijd en geld hadden deze film inderdaad veel aantrekkelijker kunnen maken.Met het feit dat de accenten in het verhaal verkeerd gelegd werden ben ik het ook eens.

avatar van speedy23
France/Germany/Italy/Canada/USA/UK/Hungary/Spain/Czech Republic

Gauw even nagekeken. Bovenstaanse landen zijn co-producers.
Hett budget bedroeg 'slechts' 41 miljoen euro, wat voor zo'n reuzeproductie inderdaad wat weinig was. Was er door elk land een ietsje meer bijgedragen, de veldslagen zouden inderdaad beter uitgewerkt kunnen zijn geweest. Wat niets afdoet aan de rest van de film.

avatar van Timmy757
Beetje te lang en langdradig, ik had er meer van verwacht.

Zeer langdradig verhaal en vandaar dat de film regelmatig inkakt.De enkele gevechtsscenes zijn dusdanig rommelig dat dit een behoorlijke smet is in het geheel en dat komt de film niet ten goede. Napoleaon moet het dan ook vooral hebben van de dialogen.
Overigens duurde de uitvoering die ik heb gezien 3 uur en niet ruim 6 uur zoals die hierboven aan het topic wordt
vermeld

avatar van speedy23
... of inZAKT...

Als ze nou eens van deze serie een Hollywood productie maken

met de grote veldslagen groot uitgemeten en dan een goed verhaal bij ik heb deze stukje op school gekeken niet dat er veel aan was ofzo maarja

avatar van catweasel
De film is één groot feest van beroemde acteurs. Christian Clavier, Heino Ferch, Gerard Depardieu, John Malkovich, Isabella Rossellini , Anouk Aimée, Julian Sands, Sebastian Koch en John Wood. Ik vind ze allemaal even geweldig. Maar het verhaal mist soms inhoud, en dat is zelfs met deze cast niet goed te maken.

Kostuums en decors geweldig, alleen jammer dat Marokko voor Egypte door moet gaan, en dat Moskou een "projectie" is.

avatar van beaster1256
prachtige film met zeer goeie acteurs en trisches , dikke pluim voor malkovich en rosselini , alleen de veldslagen komen dwaas over

avatar van Iketes
Waku schreef:

vermeld

The same here. Hij is ook in twee delen gesplitst .
Anyway, deel 1 ervan vond ik matig, langdradig en nogal gecompliceerd, weinig actie etc. Alsnog wel interessant.

Deel 2 daarentegen vond ik ontzettend interessant, het langdradige verdween en het politieke geblaat verloor grotendeels zijn plaats aan de oorlog.

Verder vond ik het het opvallen dat Napoleon door de jaren heen helemaal niet ouder wordt (Op het eind na). Ook viel mij op dat er vaak dezelfde camera effecten werden toegepast. Maar als het puntje bij paaltje komt toch een interessante en degelijke film.

Tenenkrommende dialogen, door sommige auteurs amateuristisch houterig uitgesproken en zo uit een bouquetreeks gehaald, zelfs wanneer je begrijpt dat de vormelijkheid uit die tijd moet worden overgebracht.

movie*freak
Deze serie moet ik echt hebben, weet iemand mischien waar ik het kan kopen?

Ik heb de eerste aflevering bekeken en ik heb direct de serie teruggeven aan mijn moeder. Te Romantisch voor een historische serie. Zonde van die 42 miljoen euro.

avatar van Elementofone
movie*freak schreef:
Deze serie moet ik echt hebben, weet iemand mischien waar ik het kan kopen?

Je kan hem overal krijgen.. Free Record Shop, Mediamarkt, Van Leest etc.

Heet de film eigenlijk niet Napoleon Bonaparte? Want dat staat wel op de hoes

avatar van lucdecoster
Elementofone schreef:

Je kan hem overal krijgen.. Free Record Shop, Mediamarkt, Van Leest etc.

Heet de film eigenlijk niet Napoleon Bonaparte? Want dat staat wel op de hoes

Inderdaad , deze DVD heb ik ook met een lengte van 180 minuten.

ik vond het een geweldige film!
ook bij mij 180 minuten, jammer...
wat gebeurd er dan in hemelsnaam in die andere helft? z'n jeugd ofzo?

avatar van Fox McCloud
Een geweldig mooie film. Tja.. het effect van het low-budget veldslagen zie je inderdaad terug in de film, wat erg jammer is. Maar buiten dat is dit gewoon een schitterende film om te zien. Echt geen minuut verveelt.
Heb wel gewoon de hele film thuis liggen.

avatar van kort0235
Prachtige filmepos met schitterende acteurs!
De veldslagen komen inderdaad niet zo goed over, maar dat vind ik minder belangrijk, het gaat om de persoon Napoleon en zijn familie en ministers e.d. om hem heen.
Ik heb de serie al enkele jaren in huis met in totaal 360 minuten.
En nu kijk ik hem al voor de derde keer en nog steeds zeer geboeid, want het is een schitterende miniserie!
Een must voor iedereen die van historisch drama en romantiek houdt!!

Van deze film, onlangs in een aanbieding bij Standaard Boekhandel (7.50 €), had ik de korte versie (3 uur) al eens gezien.
Deze dubbel DVD duurt 6 uur en dat is zeker geen minpunt, want je krijgt nog meer info over het leven van Napoleon en zijn veldtochten.
Prachtige beelden ook, met een zeer sterke cast waaronder heel wat grote namen.
6 Uur is een lange zit, maar het loont echt wel de moeite !!

avatar van aspro
Ben het met jullie eens een hele mooie (miniserie,4delen.
heb hem een tijdje geleden gekocht bij de blokker voor nog geen 3euro,daar kun je je toch geen bult voor vallen.
en zeker de moeite waard om te kijken.
verveeld geen minuut.

Part 1 is meer dan aangenaam voor een lage prjs.

Part 2 Veneens aangenaam. Sublieme dialoogteksten.

avatar van RuudC
Mooi drama over deze Franse veldheer, maar wat begint het stroef zeg. Deze miniserie had ik jaren geleden al eens gezien en in mijn herinneringen was het erg mooi werkje. Het mag duidelijk zijn dat hier behoorlijk wat geld in gestoken is. De locaties zijn goed gekozen (mooi is absoluut een kwestie van smaak, want de pruikentijd is pure kitsch in het kwadraat) en de gevechten zijn overtuigend. Naja, gevechten… Het is een beetje de periode. Als historicus wordt me vaak gevraagd wat de interessantste periode is. Een moeilijke vraag, omdat eigenlijk elk tijdvak in de Westerse geschiedenis. Doorgaans antwoord ik in de trant van ‘alles, zolang het maar niet de Franse revolutie is’. Natuurlijk is het een mijlpaal in onze geschiedenis. Hier vind je namelijk de oorsprong van moderne politieke stromingen terug, maar voor de rest is het vooral een tijd van wansmaak.

Een actieliefhebber zal geen plezier beleven aan een veldslag waarin twee legers, keurig in een ruit opgesteld, gestoken in kleurrijke, nette uniformen om de beurt een salvo in de tegenstander jagen. Het is niet logisch en het ziet er gewoon dom uit. De pruiken en pakken zien er wel verzorgd uit, maar waren eigenlijk ook maar vooral een broedplaats voor viezigheid.

Anyway, de film is uiteraard een portret van een van de grootste veroveraars uit onze geschiedenis. Napoleon wordt heel intrigerend gespeeld door Christian Clavier. Hij zet een tacticus neer, een romanticus en een sluwe vos. Misschien wel in een iets positiever daglicht, want over zijn slechte beslissingen (continentaal stelsel) wordt geen woord gerept, maar dat geldt ook voor een aantal vernieuwende wetten. Wel zien we hem als womanizer. Niet geheel verrassend wanneer Josephine in het echt ook zo’n droge pruim was. Wat een afgrijselijk saaie rol is dat van Isabella Rossellini. Het acteerwerk kent sowieso wel uitersten. Clavier, maar eigenlijk vooral John Malkovich zetten ijzersterke rollen neer. Malkovich is briljant. Andere acteurs zijn erg matig of hebben te weinig script om erover te oordelen (Gérard Depardieu). Het is een goede film wanneer je je echt wilt verdiepen in het leven van de korporaal. Het politieke deel komt vrij goed aan bod. Het middenstuk is het beste. Zoals ik al aangaf is het eerste deel stroef en het laatste uur wordt opgevuld met vrij overbodige scenes. Hier had best een uur aan materiaal uitgeknipt mogen worden.

avatar van MASSIVE70
rico_defender schreef:
Als ze nou eens van deze serie een Hollywood productie maken

Hollywood productie???? En dan zeker ook Engels gesproken? En wat bedoel je met een goed verhaal erbij? De geschiedenis is gewoon zoals hij is, er valt geen verhaal bij te verzinnen. De film legt inderdaad niet het accent op epische veldslagen en "bloodstollende acties" maar op meer op de mens achter Napoleon met de daarbij behorende tekortkomingen. Ik denk dat jij beter naar films uit het genre "300" of "Immortals" kunt kijken.

avatar van RuudC
Naar welke taal heb je hier geluisterd dan?

avatar van Hega
Op zich vind ik historische films alleen al een genot vanwege de weergave van de geschiedenis die geschreven is. Helemaal wanneer het geloofwaardig is uitgewerkt, ondermeer qua sentimenten, achtergronden, emoties en natuurlijk de veldslagen. Dit laatste is helaas in Napoleon veelal weggelaten. Net als de korte weergave van de verbanning van Napoleon naar Elba en zijn spectaculaire terugkeer (althans; als we de geschiedenisboeken mogen geloven). De acteurs zijn echter wel van de bovenste plank en elk personage is werkelijk formidabel neergezet. Een ijzersterke bezetting met het kwartet Christian Clavier, Isabella Rossellini, G‚rard Depardieu en John Malkovich is in elk geval een feit. Ook de filmlocaties en decors zijn een lust voor het oog. Ook het oor wil wat natuurlijk; en wat dat betreft is de soundtrack ook nog eens meeslepend.
Hoewel Napoleon meer dan 2 uur duurt hadden er van mij toch wel wat meer veldslagscene's in geplaatst mogen worden en vind ik het eind in Waterloo toch wel wat afgeraffeld. Toch is het hoogst merkwaardig dat zo'n film Napoleon, met zulke bekwame acteurs niet eens in de bioscoop te zien is geweest (hetzelfde geldt voor Attila). Daarom blijft het toch een raadsel dat Napoleon beperkt is gebleven tot DVD en tv-serie (zie ook weer Atilla).
Deze film behoord weliswaar niet tot het rijtje Gladiator, Spartacus, Braveheart maar met zo'n titel en cast zou er toch meer publiciteit geoogst kunnen worden. Ook het verhaal is zeker geen struikelblok en de geschiedenis van Napoleon is onder de meeste van ons toch wel alom bekend.

avatar van Filmfan74
Ik heb het tot het einde van de derde aflevering gered, toen hield ik het voor gezien. Voor een serie van in totaal 4 uur lijkt me dit nog te doen, maar zes uur is echt te veel. Het verhaal van Napoleon is op zich boeiend, maar al die veldscenes met strijdtoneel die zo slecht worden gebracht dat je amper door hebt wat er gebeurd zijn tenenkrommend.
En dan dat samenraapsel van verschillende accenten! Zo slordig... De een heeft een duidelijk Frans accent, de ander weer een Britse tongval en dan lopen er ook nog genoeg ongegeneerd duidelijk Amerikaans te knauwen. Groot minpunt.