Jesus of Nazareth (1977)

Italië / Verenigd Koninkrijk
Drama / Familie
371 minuten / 280 minuten (bioscoopfilm lengte) (miniserie, 2 delen)

geregisseerd door Franco Zeffirelli
met Robert Powell, Olivia Hussey en Claudia Cardinale

Het verhaal van Jezus Christus. Vanaf de komst van Jozef en Maria naar Bethlehem, zijn vroege jeugdjaren, zijn verrichtte wonderen, de aanstelling van de discipelen tot aan de climax van zijn kruiziging en zijn wederopstanding.

Ik kan me nog maar vaag iets van deze serie herinneren. Wel een enorm indrukwekkende cast.

avatar van Asmahan
Deze serie is meerdere malen uitgezonden rond de Paastijd. Vond 'm altijd erg indrukwekkend. Als braaf klein Katholiekje at ik op Goede Vrijdag altijd pannenkoeken. De eerste kreeg ik altijd wat moeilijk naar binnen, zo net na het lijden van Christus op televisie. De serie had een bijzonder akelige kruisigingsscene.

avatar van xangadix
Maar vergeleken bij The Passion of the Christ is het een picnic!

avatar van Alittleromance
Knap gemaakte film met topacteurs en actrisse's. Voor de niet geloofige mensen, deze film maak je wakker, ondanks een paar foutjes in de film toch een 4 sterren film. De beste film die over Jezus is gemaakt. Iedere filmliefhebber moet deze hebben gezien. The greatest story ever told en The passion of the christ is ook niet slecht, maar deze film laat je diep in je gedachten gaan wat Jezus op aarde kwam doen. Voor de geloofige, deze film moet je hebben.

avatar van Cinemaatje
Heb hem net voor twee euro gekocht bij Bart Smit.

FisherKing
Draaide in 2 delen van 140 minuten (in een verkorte versie) in de bioscopen. (Vooral het overspelige spel van Claudia Cardinale was eruit geknipt)

DRJeFF
Prachtige film met ongelovelijk mooie rustige shots en een prima cast.
Deze film verteld het volledige verhaal maar verveeld geen moment.Ook omdat de "weetjes"die iedereen wel kent uit de bijbel worden belicht.Zo lijkt t alsof je toch wel wat bijbelkennis hebt.Heb je dat niet dan kun je na t zien van deze film toch redelijk meepraten over gebeurtenissen en hoofdpersonen uit de bijbel.

Wat mij betreft is deze een stuk mooier om te zien dan the passion. Ik geloof zonder de passion ook wel dat Jezus flink geleden heeft en daar hoef ik niet geshockeerd voor te worden door een afranseling van 30/40 minuten te zien.

avatar van Dirk1969
Een van de meest indrukwekkende verfilmingen van het leven van Jezus (naast 'Il Vangelo secondo Matteo'). Ik heb de dvd's al diverse malen gezien, maar blijf bij bepaalde scenes kippenvel krijgen. De film is bovendien tamelijk bijbelgetrouw, zodat hij ook waardevol kan zijn om je bijbelkennis wat te vergroten.

mooie film. alleen een beetje te lang om in een keer te kijken. het heeft mijn geloof in jezus iig versterkt

avatar van Ganesha
Vanuit christelijk perspectief gezien een goede film over Jezus; er wordt heel veel achtergrondinformatie gegeven en de boodschap van Jezus komt goed naar voren
Alleen wat mij betreft een beetje te "stijfjes"; ik houd er meer van als de menselijke kant van Jezus meer getoond wordt
Hier wordt Jezus al vanaf het begin getoond als een goddelijk persoon; daar is op zich niets mis mee, maar ik houd er persoonlijk meer van als de menselijke kant van Jezus belicht wordt, zoals in de film "Mary, mother of Jesus"
De manier waarop Jezus in "Jezus of Nazareth" wordt gespeeld spreekt mij niet aan
Maar dat is voor iedereen verschillend.
Er is in elk geval veel moeite gedaan om het verhaal van verschillende kanten te belichten en een diepgaand portret te geven
Als je het vanuit Bijbels of christelijk perspectief bekijkt een goede film, historisch gezien had ik zelf Jezus liever uitgebeeld gezien als een Joodse man van zijn tijd; in plaats van als op een bidprentje ofzo met lang haar en blauwe ogen

zo heb hem net gewoon in 1 keer gekeken

The Scorcher
Heb deze film eens op school gezien en toen vond ik hem al indrukwekkend.

Heb hem daarna nog eens terug gezien. Echt een fantastische film!

speranza
Je hoeft helemaal niet gelovig te zijn om van deze film te genieten. Ik heb vooral genoten van het acteerwerk en het goddelijke lichaam van Claudia Cardinale.

avatar van xxsilversurferxx
had hem laatst voor een prikkie bij de hema gehaald, en heb er geen spijt van gehad .

leuk om op een zondagmiddag mee te vullen.

avatar van royals
Laatst weer eens gezien. DIt is mijn favoriete film allertijden man.

Een film voor je collectie!!!!

Loepsaal
Script van Anthony Burgess, je weet wel die.
Op dvd hebben ze Satan eruit geknipt, de vandalen.

avatar van Matt81
Een van de betere Jezusfilms. al is 'ie wel laaaaaaang. Aardige rollenbezetting met veel grote namen die soms wel werkt (Ian Holm!!) en soms niet!

Vergeet de actrice Olivia Hussey niet!!

avatar van baspls
Aflevering 1 van de 4-delige miniserie gekeken. Was wel aardig en met een prettig sfeertje. De film heeft een erg goede cast voor de grote namen. Toch was het een beetje stijfjes allemaal en waren de teksten wat te formeel en dergelijke... Toch pluspunten voor het feit dat we de Engel Gabriël niet in werkelijkheid te zien krijgen en dat Jezus word geboren in een grot... Nog steeds klopt het niet dat Keizer Augustus genoemd word (misschien wel met het Evangelie maar historisch klopt het niet, bovendien deden Romeinen nooit aan zulke volkstellingen). Verder was het alleen een beetje gedateerd (vierkant beeldformaat en dergelijke) maar zeker niet onaardig. Al denk ik wel dat ik beter de bioscoop-versie kan kijken, want de mini-serie vind ik nu eigenlijk al te langdradig.

avatar van ampie93
Een mooie film, maar ik kon niet in zijn karakter komen, ik leefde niet helemaal mee. Deze versie van Jesus kan niet eens boos worden, daarnaast is het een hele brave film.

avatar van Matt81
ampie93 schreef:

Powell speelt wat afstandelijk inderdaad. Probeer anders eens een niet-canonieke film als The Passion of the Christ. Benieuwd wat je daar van vindt.

avatar van hkoster
in 2 avonden gezien. Wat een lange zit. Bleef boeien tot het eind.