Edderkoppen (2000)

Alternatieve titel: The Spider

Denemarken
Drama / Misdaad
348 minuten (miniserie, 6 delen)

geregisseerd door Ole Christian Madsen
met Jakob Cedergren, Lars Mikkelsen en Bent Mejding

Bjarne Madsen ontdekt een misstand waarvan zijn meerderen op de krant het belang aanvankelijk helemaal niet inzien. Terwijl de wereld om hem heen nog nahuivert van de pas beëindigde Duitse bezetting, dringt hij binnen in het circuit van de zwarte handel. Hij komt in cafés waar dikke pakken bankbiljetten slinks van eigenaar wisselen, dwaalt door lege loodsen en belandt op een decadent ogende party van zware jongens en lichte meisjes. En dan rijst ook nog de vraag waarom die twee politiemannen zich zo schichtig gedragen, en wat precies de rol is van die geslaagde industrieel?

FisherKing
Qua sfeer erg imponerend en je wordt compleet het verhaal ingetrokken.

VPRO zond hem hier uit onder de titel: The Spider. Onbegrijpelijk eigenlijk.

avatar van De Knip
Heb de serie toen ook gezien:

****1/2

Zo onbegrijpelijk vind ik de titel niet. "Edderkoppen" betekent namelijk gewoon "de spin".

avatar van Mads Smikkelsen
Weet iemand waar ik deze kan kopen??? (in NL)

neo (crew)
Om nog even in te haken op het onbegrijpelijke. De VPRO gebruikt zoveel mogelijk originele titels van series en films die ze uitzenden. Vandaar dat het 'onbegrijpelijk' is.

Prachtige serie die je gewoon gezien moet hebben.