En Garde (2004)

Duitsland

geregisseerd door Ayse Polat
met Maria Kwiatkowsky, Berivan Erincin en Luk Piyes

Alice is 16, als ze door haar moeder naar een Katholiek opvoedingsgesticht gestuurd wordt. Ze onderscheidt zich bijzonder van haar luidruchtige medescholieren door haar sensitieve gehoorvermogen, waardoor ze de buitenwereld aparter, maar ook bedreigender waarneemt. Het Koerdische meisje Berivan, die wacht op een asielaanvraag, krijgt het vertrouwen van de introverte Alice, en ze sluiten vriendschap. Maar die vriendschap dreigt te breken als Berivan verliefd wordt op Ilir. Plotseling escaleert alles.

FisherKing
Ik vind het een prachtposter !

Overigens weer een productie van X-Filme.

Nogal simpel, maar ook gevoelig en fragiel coming-of-age sociaalportret over de vriendschap tussen twee totaal verschillende meisjes (buitenstaanders) die beide in een moeilijke situatie verkeerden: een in zichzelf gekeerd en angstig meisje van 16 en een Koerdische asielzoekster. De regisseuse focuste vooral, buiten de psyche of het innerlijk van beide personages, op het verlangen naar nabijheid en de angst om te verliezen. De cast speelde geloofwaardig.