New York Confidential (1955)

Misdaad / Film noir

geregisseerd door Russell Rouse
met Broderick Crawford, Richard Conte en Marilyn Maxwell

Nick Magellan werkt voor de corrupte zakenman Charlie Lupo, die de leiding heeft over een invloedrijk misdaadsyndicaat in Manhattan, New York. New Yorkse senatoren behoren tot de invloedssfeer van het syndicaat. Charlie heeft een recalcitrante dochter, Kathy Lupo, waar Nick verliefd op is. Nick neemt Kathy in bescherming tegen zijn opdrachtgever en vriend van zijn gedode vader, wanneer ze haar ouderlijk huis verlaat. Charlie weet altijd uit de handen van het gerecht te blijven, maar als één van de senatoren tijdens een tv-interview uit de school klapt, wordt hij het middelpunt van een grootschalig fraudeonderzoek.

avatar van Dogie_Hogan
Stemmen kan ook niet, de 35mm. bron is zoek: Link.

avatar van Dogie_Hogan
Mooi! DVD gepre-ordered bij DVDPacific.

avatar van Dogie_Hogan
Niets is minder waar. 'Restored' moet je hier met een korreltje zout nemen. Het beeld is erg grainy, onscherp, geregeld trillerig/schokkerig. Fractie boven VHS niveau. Een kleine ramp voor flatscreens. De meeste films uit die periode zijn stukken beter.
Geluid OK, maar slechte beeldkwaliteit leidt je af van het verhaal, alsof door een verregende glazen ruit moet kijken. Deze film verdiend een betere transfer. Criterion heeft een kans laten liggen.
Het breedbeeld als zodanig is echter geweldig, waren alle Noirs maar in breedbeeld. De DVD is regiovrij, maar heeft geen subs.

Review plot zsm; film nu voor 2/3 gezien.

avatar van Dogie_Hogan
Erg goede misdaadsyndicaatfilm met goede vertolkingen van Richard Conte en Anne Bancroft . En de voormalige boomlange markante voormalige worstelaar Mike Mazurki (Murder, My Sweet) is weer geweldig als de hard-boiled crimineel!
Met rol Broderick Crawford heb ik wat moeite: wel leider van een misdaadsyndicaat, maar onder de plak van zijn moeder en geen vat op zijn rebelse dochter.
Steven Geray (Uncle Pio in GILDA) is weer getype-cast als de Latino.

Er had iets meer actie in de film mogen zitten. Nu veel dialogen met veel psy. span-ningen tussen de betrokkenen. Tegen Hollywoodprincipes in wordt aan het eind vertelt, dat niet alle problemen in New York zijn opgelost, ook het misdaadsyndicaat zou nog bestaan.

Deze (breedbeeld) film verdient een echte (Criterion) restauratie.
Bij herzien verwacht ik meer, voorlopig een IMDb *7/10.

PS
Schrikbarend laag aantal stemmers op MM voor deze prima film.

Typische en onverbiddelijke film noir van Russell Rouse, behoorlijk thuis in dit genre.
Verraad, loslippigheid, zwakte of een compromiterende toestand creëeren, noemen ze illegaal, de vergeldende moord die er op volgt volledig overeenstemmend de wetten van het "syndicaat" en als vanzelfsprekend.
Onderling noemen ze elkaar "boys", maar hun vriendschap is vluchtig als gas.
Goede film met een zeer degelijke Richard Conte als de gehoorzame, koele killer met toch een vleugje sentiment in zijn binnenste binnenste.

avatar van Biosguru
Fijne Italiaanse mafiafilm. Zonder dat de pasta te gaar wordt. Juist die dochter en mama rol geven het geheel wat swung. Let maar goed op, hoe die twee rollen precies het verhaal uitdiepen EN beide bijrollen ook nog eens een achtergrond geeft. Mama staat voor vroeger, dochter staat voor de gouden kooi en als tegenpool tegen de door en door corrupte wereld.

Ik vondt het tempo juist fijn. En die scene in de lift wordt echt wel over een minuut of 10 al opgebouwd. Dit is absoluut geen B-film. Eerder een vroege Godfather kwa stijl en thema.

Hihi, zo zag Anne Bancroft er dus uit! toen ze jong was.