Le Grand Jeu (1954)

Alternatieve titel: Card of Fate

Frankrijk / Italië

geregisseerd door Robert Siodmak
met Gina Lollobrigida, Jean-Claude Pascal en Arletty

De innemende advocaat Pierre (Jean-Claude Pascal) is gelukkig getrouwd met Sylvia (Gina Lollobrigida) maar raakt om een vrouw in een schandaal verwikkeld en tekent voor het Vreemdelingenlegioen. Daar ontmoet hij de prostituee Blanche die sprekend lijkt op zijn ex-geliefde en wiens belager hij vermoordt. Hij laat haar een nieuw leven beginnen in Europa en zoekt zijn eigen boetedoening als legionair.

Remake van het gelijknamige origineel van Feyder uit 1932, het scenario werd wederom geleverd door Spaak. De inhoud is verder practisch ongewijzigd en staat hierboven integraal weergegeven met de nodige grammaticale en inhoudelijke onjuistheden, wat betekent dat we naar een soort melodramatische voorloper van Vertigo zitten te kijken wederom, maar nu met brunettes.
Meer bepaald Gina die de enige reden is au fond- iig voor mij- om hier nog naar te kijken, want we zien haar ronddartelen in haute couture outfits van Balmain met een soort koperen kleurspoeling door haar lokken in de hoedanigheid van Sylvia de lichtzinnige societydame die de brave advocaat Pascal ruineert , en later in wat skimpier prêt à porter oufits waarin ze door de woestijn van Algerije hupst in de hoedanigheid van hoertje Helena.
De reeds gememoreerde Pascal is een wat charismaloze en vervelende figuur, ook Pellegrin als zijn legionairsbuddy bakt er niet te veel van, terwijl van Eyck zoals hij hier in de credits heet voor nog meer Belgische inbreng zorgt, al speelt hij een Teutoon die zich heeft aangemeld bij het legioen vanwege een donkerbruin verleden. De grote Arletty dan mag opdraven als madam en tarotlezeres Blanche.
Het origineel was schijnbaar een belangrijke inspiratiebron voor de hausse aan jaren 30 legoensfilms die nog zou volgen, maar maakte anno 1954 waarschijnlijk reeds een hopeloos anachronistische indruk met zijn jaren 30 fatalisme.
Gedeeltelijk geschoten op locatie toen dat nog kon voor het uitbreken van de onafhankelijkheidsoorlog door Siodmak, uitgerangeerd in Hollywood en beginnend aan zijn Europese periode, maar we zullen ons hem toch vooral herinneren vanwege zijn expresssionistische noir-werk. Zoals trouwens reeds gememoreerd loopt de intrige al vooruit op vertigo, maar dat is de verdienste van het origineel allicht.
Score van Parys.
-edit : deze film duurt 20 minuten korter dan de versie uit 32, en ziet eruit alsof hij geknipt is uit een 3 uur durend origineel. Maakt vooral naar het einde toe een warrige indruk.