Ich Hiess Sabina Spielrein (2002)

Alternatieve titels: Jeg Hed Sabina Spielrein | My Name Was Sabina Spielrein

1 stem

Zweden / Denemarken / Finland / Zwitserland
Documentaire

geregisseerd door Elisabeth Márton
met de stemmen van Lasse Almebäck en Eva Österberg

Gebaseerd op het tragische verhaal van Sabina Spielrein, naar aanleiding van de gevonden documenten in 1977 in de kelder van het vroegere instituut van Geneve's Psychologie. Spielrein was een jonge Russisch-Joodse vrouw van 18 met geestelijke problemen toen zij in 1904 bij een kliniek in Zurich aankwam. Zij was toen de eerste patiënt van Carl Gustav Jung's die haar beter maakte en later haar man werd. Dit hield niet lang stand en ze trouwde met een Rus en kreeg een dochter. Toen de Tweede Wereldoorlog eraan kwam, sloeg ze op de vlucht met man en dochter.