Le Miroir à Deux Faces (1958)

Alternatieve titel: The Mirror Has Two Faces

Frankrijk / Italië

geregisseerd door André Cayatte
met Michèle Morgan, Bourvil en Ivan Desny

Marie-José is een eenvoudige niet al te knappe vrouw op middelbare leeftijd die diep ongelukkig is met haar huidige doelloze bestaan. Ze besluit zichzelf mooier te laten maken door middel van plastische chirurgie, en besluit om haar leven drastisch te veranderen. Één van de dingen die verandert is haar relatie met haar zelfingenomen man, die docent is. Haar man nam Marie-José voorheen altijd voor lief, nu wordt hij echter gek van jaloezie wanneer er een andere man bij haar in de buurt komt.

Even schrikken bij de eerste beelden van Michèle Morgan. Geen nood, de synopsis verraadt wat er te gebeuren staat.
Advocaat Cayatte zet hier een gezinsdrama neer waarbij een gehuwde vrouw, tevreden en gehoorzaam, maar niet echt gelukkig, door een ingreep uit de saaiheid van haar leven kan stappen en dat ook doet, terwijl de man het verlies van zijn dominantie en zijn hebberig bezit van zijn vrouw uit zijn handen ziet glippen en dat niet verteert.
Cayatte mag dankbaar zijn aan zijn twee hoofdrolvertolkers. Michèle Morgan, onberispelijk in haar dubbele rol en Bourvil toch ook heel verdienstelijk.
Ik ben een grote fan van die man maar als nadeel heb ik dat ik in de ernstige momenten in de film, ik hem moeilijk kan loskoppelen van de grote komiek die hij is. Zijn stem, de intonatie in die stem, doen me dan dikwijls denken aan zijn vele onweerstaanbaar grappige scènes en gezegden.
Geen grootse film deze "Miroir à deux Faces", eigenlijk wat absurd maar toch met een realistisch gegeven van hoe een ommekeer in de verhouding tussen de partners slecht kan aflopen.