Shadow Hours (2000)

Drama / Thriller

geregisseerd door Isaac H. Eaton
met Peter Weller, Brad Dourif en Balthazar Getty

Michael was zwaar verslaafd aan alcohol en drugs, nu heeft hij zijn zaakjes goed voor elkaar. Een 12-stappen programma moet de verleidingen weerstaan. Hij heeft een mooie, jonge echtgenote, die ook nog eens zijn baby draagt. Als zijn baan bij een benzinepomp hem niet bijna gek zou maken, zou hij alle redenen hebben om volkomen gelukkig te zijn. Dan ontmoet hij een rijke vreemdeling, die alle antwoorden lijkt te hebben op vragen die hij nog niet eens gesteld heeft. De vreemdeling neemt hem mee naar de donkerste hoeken van Los Angeles, waar dingen gebeuren die het daglicht niet verdragen. De vraag is of deze vreemdeling de oplossing biedt, of een reis naar de hel?

Bananen Man
Voor de redelijke b-film cast is deze film toch wel goed te pruimen

Hield een naar gevoel over aan deze (niet echt uitmuntende) film.
Heeft me dus toch geraakt ?!

avatar van daxclusive
Gekocht voor €1.00,- bij Dirk van den Broek, 2 weken geleden.
Titel kwam mij bekend voor, en vermoedde dat ik hem al eens eerder had gezien.
Jahoor, dat klopte ook! Helaas, de film sprak mij niet aan. Het verhaal was crap. Acteerwerk opzich wel goed. Matige film, niet meer dan 2* waard.

Een film met een boodschap.
De ervaringen die nodig zijn voor ontwikkeling en eigen verantwoordelijkheid niet ontwijken, maar juist die ontwikkelingen versnellen door het aanbieden van overvloedig veel ervaringen zodat het flink gaat tegenstaan (de leraar 'from hell'). Regelmatig kwamen filosofische en rake oneliners voorbij.

De film deed mij aan 'The Box' denken..

Ik vond de acteurs heel sterk en hoe het gegeven uitgewerkt is ook, op een interessante (bijna cult) manier gedaan en mooi in beeld gebracht (de nachtclubs). De sfeer was constant een tikje dreigend en het verhaal zeker niet altijd voorspelbaar met een aardige twist aan het eind. De creepy dagelijkse werksfeer in het benzinestation was goed voelbaar voor mij. Het zijplot vond ik ook leuk in de film verwerkt.
Wat mij betreft een keigoede B-film. Gemaakt met slechts 14.392 dollar!

De soundtrack is ge-wel-dig! Ik wil 'm hebben (waar te verkrijgen?)

avatar van voomzap
Geinig Cultfilmpje!

avatar van Roger Thornhill
De duivelse verleidingskunsten van een zeer welbespraakte Peter Weller leiden de hoofdpersoon het nachtelijke Los Angeles in – als dit in New York had gespeeld zou je hier meteen aan Taxi driver moeten denken, en net als die legendarische titel is deze film not for the squeamish. Met het centrale idee en de ambiguë rol van Weller is niets mis, en het is altijd leuk om Brad Dourif te zien, maar wanneer je de hoofdrol vergeeft aan een Charlie Sheen-lookalike die werkelijk totaal níéts uitstraalt heb je een probleem (maar dat was misschien onvermijdelijk omdat Balthazar Getty ook co-producer is), en vanaf ongeveer halverwege is voorspelbaarheid troef. Het moordplot heeft weinig om het lijf en voegt niets toe, behalve dan ergernis om het abominabele acteren van Peter Greene als de rechercheur. Vanwege het leuke uitgangspunt kom ik nog nèt aan een voldoende, maar het houdt niet over. (Als deze film inderdaad voor slechts $14.392 gemaakt is, zoals Dreiecke hierboven zegt, is dat overigens wel een prestatie van formaat.)

avatar van mrklm
Ex-junkie en alcoholist Michael Holloway [Balthazar Getty] lijkt zijn leven weer op de rails te hebben: hij heeft een liefhebbende echtgenote [Rebecca Gayheart], staat op het punt vader te worden en werkt 's avonds bij het benzinestation van Roland Montague [Brad Dourif]. Het is bepaald geen topbaan, maar op Michael heeft structuur nodig en levert zo bovendien een financiële bijdrage aan zijn aanstaande gezinsleven. Op een avond ontmoet hij de mysterieuze, maar zeer innemende Stuart [Peter Weller], die Michael verleid hem te vergezellen op een nachtelijke odyssee door de schaduwwereld van Los Angeles. Maar kan Michael de verleidingen die Stuart aan hem voorlegt wel weerstaan?

Geen film voor mensen met een zwakke maag, zoals de cover eigenlijk al duidelijk maakt. Er is bovendien flink wat extreem geweld, maar Peter Weller domineert de film met een meesterlijke vertolking die de onheilspellende sfeer van de film versterkt en je als kijker dezelfde vraag doet stellen als Michael: is Stuart een Duivel, een Engel, of een megalomane man? Het lijkt soms wellicht dat regisseur Isaac H Eaton wat teveel zwelgt in de misère, maar het maakt deze thriller tot een unieke visuele en geestelijke ervaring die je nog lang zal bijblijven.