Les Misérables (1995)

Frankrijk

geregisseerd door Claude Lelouch
met Jean-Paul Belmondo, Michel Boujenah en Alessandra Martines

Henri Fontin is een voormalig bokskampioen die nu straatarm is. Ziman, een rijke, joodse advocaat, loopt Henri tijdens de oorlogsjaren tegen het lijf. Hij verzoekt Fontin om zijn familie per auto naar Zwitserland te brengen, opdat ze niet door de nazi's worden opgepakt. Henri Fontin gaat akkoord en tijdens de reis vraagt hij de Zimans om hem uit een boek voor te lezen. Hij raakt volledig in de ban van het verhaal dat de Zimans aan hem voorlezen, want het heeft wel erg veel overeenkomsten met zijn eigen levensverhaal.

De klassieker van Victor Hugo is al vele malen verfilmd, maar Claude Lelouch heeft wel een heel aparte versie gemaakt en daarbij zijn fantasie rijkelijk de vrije loop gelaten.
Na een rommelige en mijns insziens overbodige inleiding speelt tweederde van het verhaal zich af tijdens de Tweede Wereldoorlog.
Mooi verfilmd, goed geacteerd (vooral door Belmondo), maar alleen de karakters van de hoofdpersonen doen nog enigszins denken aan de oorspronkelijke hoofdpersonen. Met het prachtige verhaal van Hugo heeft deze film uiteindelijk niet veel overeenkomsten.
Wat overblijft is een nogal springerige film over solidariteit, kameraadschap, verraad, hebzucht en andere (on)hebbelijkheden van de mens. Al met al best de moeite waard, maar versies, die het oorspronkelijke verhaal volgen, spreken mij meer aan.