Fietsen naar de Maan (1963)

Nederland

geregisseerd door Jef van der Heyden
met Ton Lensink, Bernard Droog en Johan Walhain

Drie broers, Evert, Henk, en Dick, hebben van hun overleden vader één eigenschap meegekregen. Hielden deze eigenschappen (charmante onhandigheid, speelse zakelijkheid en artistieke aanleg) de vader in evenwicht, bij de zoons leidt ze tot complicaties. De broers zijn respectievelijk kunstschilder, politieagent en schroothandelaar. Zij zoeken naar het geluk, maar ondervinden telkens opnieuw allerlei desillusies.

avatar van Quentin
Debuut van Jeroen Krabbé, met slechts een zin dialoog.

kappeuter (moderator)
Ik zag gisteren een fragment in Pauw en Witteman.

Er is blijkbaar ook een boek van:

avatar van Mochizuki Rokuro
Ik citeer hét naslagwerk over Nederandse Cinema in de 20e euw: "een zeepbel", "een pretentieloos niemendalletje", "sneuvelde door onervarenheid", "geen dwingend verhaal, geen krachtige stijl", "aan Nouvelle Vague was Nederland nog niet toe", "jammerlijk geflopt".

Opvallend gemiddelde toch voor deze film tot nu toe...

kappeuter (moderator)
Na meer dan 50 jaar is Fietsen naar de Maan weer te zien in een gloednieuwe restauratie – met sfeerrijke beelden van het Amsterdam van begin jaren zestig.

"Een schitterend tijdsdocument over Amsterdam aan de vooravond van Provo met unieke beelden van onder andere het Waterlooplein."

Fietsen naar de maan Clip 1 - YouTube
Fietsen naar de maan Clip 2 - YouTube

Vertoning in EYE: 28 juni 19:00 uur

eyefilm.nl/fietsen

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Fietsen Naar de Maan - YouTube.

avatar van Lakte
Ik heb de film zoals Quentin al zei op Youtube gezien, hij staat er heel erg mooi op in 720p!

Vond het tijdsbeeld van de film erg leuk om te zien! Vond de film best wel traag maar ergens toch wel vermakelijk, het verhaal stelt niet heel veel voor, het is makkelijk te volgen.

Het leukste aan de film vond ik om veel acteurs die later een stuk bekender werden heel jong te zien o.a. Jeroen Krabbé, Michiel Kerbosch, Ton Lensink en Ab Abspoel (De baas van de lift fabriek uit De Lift)