Blokkade (1934)

Nederland
Sciencefiction / Misdaad

geregisseerd door Willem van der Hoog
met Louis de Vries, Liesje van Santen en Jacques Reule

Detectivefilm, spelend in het toekomstjaar 1950. De Volkenbond dreigt Nederland met een blokkade, als er geen einde komt aan de geheime wapenleveranties aan een oorlogvoerend land; Paruma. Richard Smitson, de chef van de Nederlandse Geheime Dienst, tracht de wapensmokkelaar te vinden en op te pakken.

avatar van A.L.I.E.N
Een soort experimentele film over hoe Nederland er zou uitzien in de jaren '50, die uiteindelijk verloren is gegaan. Er zijn nog slechts enkele fragmenten bewaard gebleven in het Nederlands Filmmuseum, gdoneerd door Willem Bon, de producer van deze politieke film. Ik hoop wel dat ze die bewuste fragmenten toch eens uitbrengen op DVD, al was het maar als extra.

A.L.I.E.N schreef:

Klinkt idd interessant. Nederlandse SF uit de jaren 30...