• 8.262.826 stemmen

Alternatieve titels: Fireline / Lifeline / 十萬火急

Oorsprong: Hongkong

Geregisseerd door: Johnnie To

Met onder meer: Kenneth Chan, Alex Fong en Annabelle Lau

IMDb beoordeling: 6,7 (659)

Oorspronkelijke taal: Kantonees

Plot Shi Wan Huo Ji

Een groep brandweermannen uit Hong Kong worstelt met hun bestaan als brandweerman, maar ook hun leven buiten het zware beroep verloopt niet vlekkeloos.

imageimageimage

Station Officer Fung Ting Kwok

Annie's boyfriend

avatar van neo

neo (crew films)

Had toch wel even zin een luchtige IFFR film, en daar had ik in deze een goede gevonden. Wat een ongelooflijke, slechte klucht is dit vaak zeg! Tussen de aardige reddingsacties door is het drama om te huilen zo slecht en kitscherig. Maar dan wordt dat helemaal goed gemaakt met de spannende, claustrofobische reddingsactie in een groot gebouw die zo'n 40 minuten inneemt, met al die prachtige vlammenzeeën. Uiteindelijk toch een heerlijke film. 3.5 sterren

Onderhond

Meh.

Geen idee waar de hoge score vandaan komt. Dit is duidelijk één van de mindere To's, eentje die ook perfect samenvalt met één van de mindere periodes in de HK filmgeschiedenis. Deed me wat denken aan die kazerne-serietjes van vroeger, alleen dan in HK.

Ching Wan Lau doet het wel aardig, de rest van de cast is zo goed als onzichtbaar. Eerste uur krijgt het team wat kleinere klusjes voorgeschoteld, daartussen speelt zich wat mat drama af. Beetje onzinnige scenes die de film nodeloos lang maken. Eigenlijk is het allemaal maar wat vulling tot het echte werk kan beginnen.

Dat is iets interessanter, maar nog steeds niet spannend genoeg, waardoor ook dan de aandacht wat gaat verslappen. Uitkomst is toch al verzekerd, verder stelt het visueel ook niet zoveel voor. Indrukwekkendst zijn de vuurballen waarin een paar van de brandweerlieden in terecht komen. Zag er best creepy uit.

Geen To voor mij. Oogt vluchtig en goedkoop, zonder To's typische momentjes en humor. Lau redt de boel nog een beetje en het tweede deel is ietsjes beter, maar zeker niet genoeg om van een leuke film te spreken.

gauke

Een voorspelbaar,maar solide soapachtig actie(melo)drama (met trage gedeelten), volgens het bekende Hongkong oude school recept, dat een groep brandweerlieden volgde. Vooral de stunts in de vlammenzee maakten indruk.

avatar van Gang_Star

Gang_Star

Tegenvallende To. Allereerst een stuk meer van verwacht, vooral op het gebied van actie. Hoopte een beetje op een soort van antwoord op Backdraft vanuit Hongkong, maar dat was helaas niet het geval. De film is dan ook uiteindelijk meer een drama film dan een actiefilm, aangezien de film veelal gaat over liefdes, relaties en niet zozeer om actiescenes. De reddingsacties zijn op zich wel redelijk geslaagd, maar toch vond ik de laatste reddingsactie net even te eenvoudig gaan. De speelduur is dan ook wat te lang voor deze film doordat het gewoonweg veel te weinig actie bevat. Overigens vreemd dat er geen aandacht meer werd besteed aan de dame die zelfmoord wilde plegen en uiteindelijk een liefde zag opbloeien met die brandweerman, die op weg naar de brand haar nog een kus gaf en zijn liefde aan haar verklaarde .