Tussenland (2002)

Alternatieve titel: Sleeping Rough

Nederland

geregisseerd door Eugenie Jansen
met John Kon Kelei, Jan Munter en Willem Smit

Een jonge Soedanese vluchteling en een Nederlands-Indië veteraan zoeken een veilige plek in Nederland, maar durven zich niet officieel aan te melden. Hij is bang dat hij hier niet mag blijven. De veteraan is een man van 80. Teleurgesteld in het leven slijt hij zijn dagen in eenzaamheid. Deze twee zonderlingen ontmoeten elkaar wanneer de jonge Soedanees het leven van de oude man binnendringt. Dit leidt eerst tot ruzie en vijandschap. Toch ontstaat langzaam een bijzondere vriendschap.

Goed filmpje met uitstekende rollen van Munter & Kelei.

Prijs voor Nederlandse film Tussenland

BRUSSEL - De Nederlandse film Tussenland van regisseuse Eugenie Jansen heeft zaterdagavond op het Europees Filmfestival van Brussel een prijs gewonnen. De rolprent kreeg de Canvas TV Prijs voor beste film.

Dat heeft de organisatie van het filmfestival bekendgemaakt. Aan de prijs is een bedrag van 10.000 euro verbonden.

Tussenland gaat over de ontmoeting tussen de jonge Sudanese vluchteling Majok en een 80-jarige Indië-veteraan. De film won vorig jaar februari al een Tiger Award van het International Film Festival Rotterdam.

vdc
Heb ook het nieuwsbericht gezien. Aan de filmfragmenten te zien lijkt het me een sterke, veelbelovende film.

neo (crew)
Erg mooi hoe twee totaal verschillende cultuurmensen, die beiden problemen hebben met het contact maken met andere mensen, bevriend raken en zo hun leven weer op orde krijgen. Voelde veel sympathie voor de twee vooral voor Majok, omdat ik in een soort van zelfde situatie zit. Of de film terecht de Tiger Award had gewonnen weet ik niet, maar de film is wel even goed als een andere genomineerde van toen, Mein Bruder Der Vampir.
Hier een plaatje van de twee hoofdrolspelers samen: Majok en Jakob
3.5 sterren

Voor iedereen die ook geïnteresseerd is geraakt: Zaterdag 9 Aug 2003, 23.40 uur, Ned3.

avatar van Stephan
Leuk debuut van de oude man en zijn 'losse regie' werkte goed. Verder een hoogst saaie film die mij veel te lang duurde.

Mooie en knappe film over ouderworden. Gaat dat zien. Eerste nederlandse winnaar van de Tiger Awards.

avatar van Yak
Yak
Opgenomen, morgen ga ik 'm voor de beoordelingscommissie gooien.

avatar van Yak
Yak
Ging voor het grootste gedeelte totaal langs me heen. Na een maar doormodderend eerste uur werd het tegen het einde wat.. tja, doorgrondelijker misschien. Ik kon heel weinig met de over alles en iedereen mopperende Jakob en de weinig spraakzame Majok. Pas tegen het eind gaven ze zich enigszins prijs en waren er mooie en ontroerende momenten te ontdekken, maar het redt de film niet. 2,5*

avatar van Jip11
Heel goede film!

Heel knap gespeeld door zowel Jakob als
Majok...

Zag gisteravond ook weer een stukje en vond het nog steeds erg sterk. Binnenkort nog maar eens de hele film herzien.

Deze draaide op het NFF. Fantastisch man, wat een film. Nog nooit zijn mooie lelijke oude man gezien.

Hele mooie film over een Soedanese asielzoeker en een Hollandse oude opa. De vriendschap die ze langzaam opbouwen en de cultuurverschillen. Er wordt ook heel mooi en naturel geacteerd.
En er zitten mooie details in de film. Zoals de jongen met de koeien omgaat. Dat is geweldig om te zien. Dat moest toch ook heel bijzonder zijn voor die koe. Het is alweer jaren geleden dat ik deze film had gezien, maar één zin staat me nog altijd bij als ik aan deze film denk. In Nederland heb je gratis vrouwen. In Soedan moet je gemiddeld 50 koeien betalen als je met een vrouw wil trouwen.
Een hele fijne film, ondanks alle droefheid van weemoed en heimwee, die ook regelmatig naar boven komt drijven. Maar dat is juist ook de grote overeenkomst tussen de jongen en de oude man.