Die Neue (2015)

Duitsland

geregisseerd door Buket Alakus
met Iris Berben, Hans-Jochen Wagner en Martin Brambach

Eva is een gepassioneerde leerkracht. Op een dag krijgt ze een nieuwe leerlingen in de klas: Sevda, intelligent, van goeden huize, en moslim uit overtuiging. Sevda eist haar recht op religieuze vrijheid op. Al snel wordt de klasschikking veranderd en nadien wordt ze ook van de turnles vrijgesteld. Niets is nog wat het was. Voor veel medeleerlingen gaan de uitzonderingen op de regels te ver. Aan de andere kant beginnen andere meisjes nu ook een hoofddoek te dragen. De directeur heeft het gevoel dat de schoolvrede bedreigd is.