De Kribbebijter (1935)

Alternatieve titel: The Cross-Patch

Nederland

geregisseerd door Henry Koster en Ernst Winar
met Dolly Mollinger, Cor Ruys en Mary Dresselhuys

De kribbebijter is de bijnaam van de vader des huizes (Baron van Hergershuizen, gespeeld door Cor Ruys), die van woedeaanval tot woedeaanval leeft. Hij heeft zijn zoon (Frits van Dongen) onterfd en het huis uitgezet, omdat hij zonder zijn toestemming is getrouwd met een typiste (Dolly Mollinger). De dochter des huizes en een oom delen in een complot om vader en zoon te herenigen.

kappeuter (moderator)
Regisseur Kösterlitz, een Duits emigrant, noemde zich een jaar later in de VS Henry Koster en deed met succes Deana Durbins eerste film THREE SMART GIRLS. Hij regisseerde in 1953 de eerste cinemascopefilm THE ROBE. Lily Bouwmeester zou een rol spelen in DE KRIBBEBIJTER, maar de proefopname viel zo slecht uit, dat ze door Herman Kosterlitz werd 'afgekeurd'.
bron: Filmtotaal

avatar van matthijs_013
Een van de mooiste en verrassend genoeg, grappigste films uit de jaren '30. Komediefilms uit de klassieke filmtijdperk moeten meestal niet al te letterlijk opgevat worden, omdat ze meestal gedateerd zijn. Maar deze was daadwerkelijk grappig! Veel droge humor en grappige dialogen.

Een interessant en vermakelijk verhaal, die alleen in deze filmtijdperk goed uitgewerkt kan worden. Geweldig acteerspel van vrijwel de gehele cast. Met name de vrouwen weten memorabel te spelen. Mollinger maakt een indrukwekkend debuut en ook Dresselhuys bezit over veel acteertalent. Een klein minpuntje voor het overgehaaste einde, maar verder is dit een meesterwerk uit de oude doos.

Op de dvd uit de Filmmuseumcollectie staat overigens Fien de la Mar tussen de spelers. Dit was een foutje van het Filmmuseum, het is haar moeder Sien die een rol speelt.

robertus65
Door de leuke rollen was het door te komen.
Had wel wat van een klucht.

avatar van Kuck-x
Dit vond ik nu een bijzonder aangename verrassing. Een slim verhaal, met mooi uitgewerkte humor (hoe Schimmelman omgaat met de patronen in het vloerkleed... ). Het acteren is vakwerk, al is het geaffecteerde spreken van met name de dames wel even wennen (waarbij vooral in het begin de matige geluidskwaliteit op mijn dvd uit de reeks van het Filmmuseum ook niet meehielp - dat werd gelukkig beter naarmate de film vorderde). Maar mooie rollen van vooral de grote Cor Ruys, Louis de Bree, Dolly Mollinger en Louis Borel als advocaat Van Maren. Door de mooie locatiewisselingen en buitenopnamen valt het nauwelijks op dat dit oorspronkelijk een toneelstuk was. Een dikke 8 voor deze gave vroege Nederlandse geluidsfilm.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: De kribbebijter - YouTube.