Op Stap (1935)

Nederland
Komedie / Muziek

geregisseerd door Ernst Winar
met Louis Davids, Fien de la Mar en Heintje Davids

Vader en moeder Fortuin verhuren kamers om zodoende wat extra geld te verdienen. Oom Barend (Adolphe Engers) heeft vanuit Indië een brief gestuurd dat hij naar Nederland overkomt, maar als hij voor de deur staat bij zijn familie houden zij hem voor een ander. Door vertraging is de brief nog niet aangekomen en doordat moeder Fortuin haar onbekende gast niet al te vriendelijk ontvangt besluit deze zich een andere naam te geven. Dit leidt tot grappige verwikkelingen. Oom Barend heeft kennis gekregen aan de beroemde filmster Bella Ramona (Fien de la Mar) en bezoekt haar enkele malen aan huis, daar hij toch wel enige belangstelling heeft voor deze opvallende, blonde verschijning.

kappeuter (moderator)
Grappig, op het affiche staat Fientje de la Mar.
Een film met nogal wat grote namen uit die tijd.
Op het affiche staat ook Henriëtte Davids, die beter bekend staat als Heintje Davids.

kappeuter (moderator)
Meer over deze film en actrice Jopie Koopman: link.

He Louis Davids. Lijkt me wel leuk om het zien...ooit

(afbeelding)

Still met Nederlandse eerste Hollywoodster Frits van Dongen (Philip Dorn).

Op Stap is enige tijd geleden uitgezonden op de lokale Amsterdamse zender AT5. AT5 zendt elke eerste zondag van de maand een historische film uit de collectie van het filmarchief uit, ingeleid door Thom Hofmann.
Op Stap was best een vermakelijke film, met kluchtige situaties, romantische momenten en uiteraard diverse liedjes. En met een van de weinige leuke rollen van Heintje Davids, met de nodige zelfspot.
***

avatar van Jean Rene
Dit is een ontzettend grappige film die vooral laat zien wat een raskomedienne Heintje Davids was. Ook in de hoofdrollen haar beroemde broer Louis Davids en de destijds even populaire Fien de la Mar.
Deze film geeft een uniek beeld van Nederland in de jaren 30, evenals MALLE GEVALLEN uit 1934, ook met Jopie Koopmans, maar OP STAP is veel komischer dankzij broer en zus Davids.

Vanaf 16 november verkrijgbaar op DVD ! Evenals Oranje Hein. Eindelijk eens twee wat oudere Nederlandse films op DVD, hopelijk volgen er meer.

Edit:
Aha, het gaat hier om meerdere dvd's uitgegeven in opdracht van het Filmmuseum. Twee andere titels zijn al beschikbaar:
- De Jantjes
- Dood Water

robertus65
Ik ben niet enthousiast, veel te veel muziek en te weinig humor.

avatar van matthijs_013
Heerlijke, maar luchtige film. Een aantal herkenbare gezichten en toch wel een leuk tijdsbeeld. Het propbeerde volgens mij een beetje de musicalrage uit Amerika naar Nederland te brengen. Het is wel een beetje de Nederlandse The Great Ziegfeld.

De wat meer sfeervollere kleurenposter:

avatar van SnakeDoc
Beetje traag en langdradig, iets te weinig komedie, maar leuk om eens zo'n oud filmpje te zien waar gewoon lekker Nederlands wordt gesproken.

avatar van Quentin
Nu integraal op YouTube gezet door EYE: Op stap - YouTube.