Small Town Girl (1936)

Komedie / Romantiek

geregisseerd door William A. Wellman
met Janet Gaynor, Robert Taylor en Binnie Barnes

Kay Brannan verveelt zich dood in een stadje waar nooit iets te beleven valt. Op een avond vraagt Bob Dakin, een rijke, maar op dat moment zeer dronken jongeman, haar de weg. Vervolgens neemt hij haar mee voor een avondje uit met als climax zijn vraag of zij met hem wil trouwen. Kay hoeft daar niet lang over na te denken. De volgende morgen krijgt Bob spijt van zijn onbezonnen daad. Zijn ouders vinden echter dat hij minstens een half jaar bij Kay moet blijven om de schijn op te houden. Bob neemt het Kay erg kwalijk dat zij tussen hem en zijn verloofde Priscilla is komen te staan…

Vanaf de eerste film, die ik van haar zag —A Star Is Born (1937)— heb ik al een zwak voor Janet Gaynor. Zowel tijdens het tijdperk van de stomme film, als ook in de jaren ’30 heeft zij menigmaal laten zien een uitmuntende drama-actrice te zijn. Af en toe valt zij ook te bewonderen in komedies, zoals in deze wat ouderwets aandoende romcom met een enigszins ernstige ondertoon. Het is wel jammer dat regisseur Wellman het voorspelbare einde nogal afraffelt. Dat had hij veel romantischer, c.q. dramatischer kunnen doen. Nochtans een vermakelijke film met een redelijk opvallende bijrol van James Stewart, die nog aan het begin van zijn glorierijke carrière stond.

avatar van Dutchfan
Charmante film, die mischien niet helemaal is geslaagd is, maar toch erg leuk is om naar te kijken.

Gaynor, die baalt van haar saaie leventje in een kleinburgelijk dorpje, ontmoet de knappe Robert Taylor, die arts is en op doorreis is.

Taylor vraagt haar de weg naar een nachtclub en Gaynor besluit mee te rijden om hem de weg te wijzen.
Bij aankomst biedt Taylor haar aan om mee te dineren en dit gaat niet helemaal goed, want na een aantal flessen champagne worden ze wakker in de auto van Taylor en blijken ze in een dronken bui getrouwd te zijn en dat valt niet bepaald in goede aarde bij society-bitch Binnie Barnes, die op het punt stond om te trouwen met Taylor.
====
Gaynor is uiterst charmant in de hoofdrol, maar zo nu en dan wel wat kinderlijk, vooral op de jacht vond ik de film niet zo goed uit de verf komen.