• 10.611 nieuwsartikelen

Geregisseerd door: Deepa Mehta

Met onder meer: Maia Sethna, Nandita Das en Kitu Gidwani

Gesproken taal: Hindi en Engels

Plot Earth

De film volgt een groep vrienden - zowel Hindoestaans als Islamitisch - in Lahore. Als Brits India in 1947 wordt opgedeeld in de islamitische staat Pakistan, en het grotendeels Hindoestaanse India, drijft dit de aanhangers van beide religies, die tot dan toe vredig door elkaar woonden, tot een diep conflict.

logo tmdbimage

avatar van Mads Smikkelsen

Mads Smikkelsen

Dit is de beste v.d. trilogie v. Mehta, ik heb "Water" al gezien en ben heel benieuwd naar deze.

avatar van stefan dias

stefan dias

Het thema is ongemeen gruwelijk en schokkend, maar het mist een beetje zijn doel omdat alles er zo netjes uitziet. Keurig nette acteurs in opgekuiste decors met allemaal versgewassen linnengoed. Het voelde geen spatje Indisch aan eigenlijk. Je ziet gewoon dat het een 'uitbeelding' is van de gruwelen. Hier was beslist veel meer uit halen.

avatar van JDSsmetje

JDSsmetje

Helemaal niet slecht, maar er valt inderdaad veel meer uit te halen. Het verhaal met hier en daar licht gruwelijke gebeurtenissen is interessant voor een tijdje maar dit soort scènes hadden de volledige film moeten maken en niet zo zeer alles laten verdoezelen door saaie en bij momenten niet over politiek gaande conversaties. Dat vond ik een groot mispunt aan de film want zo wordt je toch niet echt meegesleept in het verhaal al is dit allesbehalve een slechte politieke film. Ook het acteerwerk viel best te pruimen. Alleen had ik toch nog graag iets meer muziek gehoort. Bij 'Water' lijkt het plot me trouwens een stuk interessanter.

avatar van stefan dias

stefan dias

…het verhaal wordt ook verteld vanuit het standpunt van het kind, maar dat wordt helemaal niet uitgespeeld of komt toch niet duidelijk tot zijn recht. Dat kind speelt trouwens ook niet echt boeiend.

avatar van narva77

narva77 (crew films)

stefan dias schreef:

Het speelt zich dan ook af in de hogere kringen van de toenmalige Britse Upperclass, dus die "nette acteurs" en het "versgewassen linnengoed" waar jij het over hebt, zijn wel degelijk op zijn plek!!

Mooie score ook trouwens van A.R. Rahman (de Oscar-winnende componist van o.a. "Slumdog Millionaire", "Rang De Basanti", "Lagaan: Once Upon a Time in India" en "Couples Retreat")!

avatar van gerritdina

gerritdina

Mooie film. Een heerlijk rustige film, traag is het woord niet, dan zou het storen. Je kunt het verhaal op deze manier goed in je opnemen en a.h.w. meebeleven.

De film deed me erg denken aan "Torn apart", wat in Israel speelt.

Verschillende bevolkingsgroepen, verschillende godsdiensten, wel een grens of geen grens en een liefdesverhaal daar dwars doorheen van mensen die niet zoveel hebben met die tegenstellingen. Hoe ver kan de politiek van het volk afstaan! Ook de afloop was nog vergelijkbaar met die van "Torn apart".

De werkelijkheid zal wellicht onoverzichtelijker geweest zijn dan deze film toonde, maar het geeft wel een beetje een idee, als je dit stukje geschiedenins niet kende.

avatar van Masterbrain

Masterbrain

De meest onderschatte film vind ik , want het is echt een meesterwerk ...alleen mensen met zo een Cultuur, religie en achtergrond snappen dat en niet tweedehands half gora en half kala...snap je.