• 8.561.407 stemmen

I Lunghi Giorni della Vendetta (1966)

Western | 90 minuten

Genre: Western

Alternatieve titels: Long Days of Vengeance / I Lunghi Giorni della Vendetta (Faccia d'Angelo)

Oorsprong: Italië / Spanje

Geregisseerd door: Florestano Vancini

Met onder meer: Giuliano Gemma, Francisco Rabal en Gabriella Giorgelli

IMDb beoordeling: 6,3 (399)

Oorspronkelijke taal: Italiaans

Plot I Lunghi Giorni della Vendetta

Ted Barnett (Gemma) is veroordeeld tot 30 jaar cel voor een misdaad die hij niet heeft begaan. Hij ontsnapt om wraak te nemen op diegenen die verantwoordelijk waren voor zijn straf.

image

Een van de beste films van Giuliano Gemma.

Hij was de eerste Italiaanse acteur die hoofdrollen kreeg in spaghettiwesterns en baande als dusdanig de weg voor Nero, Hill en Spencer.

Zijn bijnaam was 'Bello Giuliano' (of ook wel 'Baby Face Gemma) en hij was zeer populair bij de vrouwtjes. Vandaar dat veel van zijn films wat vrolijker, minder gewelddadig zijn dan veel andere spaghettiwesterns uit de periode '64 - '69.

Dit is echter geen typische Gemma-western; hij is trager, somberder en beklemmender dan de meeste van zijn films. Volgens Tarantino is dit één van de beste spaghettiwesterns en je ziet waarom: één van de scènes, waarin een schurk wordt gedwongen de baard van Gemma af te scheren, had zo door Tarantino gefilmd kunnen worden, het is een klein meesterwerkje op zich.

Het scenario is zijdelings gebaseerd op "De Graaf van Monte Cristo" van Dumas.

Helaas bestaat er, voor zover ik weet, geen goede DVD-uitgave van. Ik heb de Italiaanse en die is 'uncut' maar heeft slecht beeld en geluid; de Duitse uitgave, men diverse versies, heb ik nooit gezien, maar heet nog slechter te zijn.

avatar van Ramon K

Ramon K

De beeldkwaliteit van de Thaise dvd is vrij goed, maar er lijkt een probleem met het audiospoor te zijn; de engelse dub is dan wel goed maar in grote delen van de film is de prachtige muziek in een vreemd soort van canon op dvd gezet (twee audiosporen die niet gelijk lopen) en klinkt de muziek dus vals. Iemand die dat kan bevestigen?

Nu moet 't zo maar totdat er een nieuwe release komt.

Een meesterlijke scene inderdaad. Tarantino leende ook muziek uit de film voor het anime-gedeelte in Kill Bill Vol. 1 (en vulde de rest van het anime-gedeelte oa met muziek uit Il Grande Duello).

Brix

(Nu moet 't zo maar totdat er een nieuwe release komt.)

Van Koch Media misschien?

Of is dat die Duitse versie die scherpschutter bedoelde?

Neem ik niet aan, gezien de doorgaans goede kwaliteit van DVD's van die firma.

avatar van Ramon K

Ramon K

Ik hoop inderdaad dat Koch de titel ooit zal uitbrengen. Die staan garant voor goede kwaliteit.

Samen duimen dan maar

avatar van thunderball

thunderball

Deze net zitten kijken!

Wow! Dit was weer eens een echt goede spaghetti western en hoewel de beeld- en geluidskwaliteit bij lange aan niet perfect was, heb ik toch zeer genoten.

Gemma is fantastisch op dreef in deze film over wraak en we zullen het weten ook! Wat een atleet ook. Even over wat daken klauteren en er af springen, aan een paard hangen, of aan een balk 360 graden draaien, draait hij zijn hand niet voor om.

Goede bijrollen, eigenlijk is iedereen sterk gecast, zelfs dat ventje wat de galg in orde maakt heeft er duidelijk zin en plezier in, twee mooie vrouwen ook en twee goede hoofdschurken.

Mooie sfeervolle score van ene Armando Trovajoli (nooit van gehoord).

Overigens duurde bij mij de film geen 90 min. maar 111 minuten en was de titel Long days of Revenge.

Een acht, ofwel 4 sterren.

avatar van ronnieboy

ronnieboy

Film komt binnenkort eindelijk uit bij WildEast in de uncut versie !

thunderball schreef:

Inderdaad, de Italiaanse evenknie van Burt Lancaster a.h.w..

Net als Lancaster werkte Gemma ook als trapeze-artiest in het circus.

Hij begon zijn filmcarrière dan ook als stuntman.

ik heb grote bewondering voor Gemma.

avatar van MovieMind

MovieMind

Aardige spaghetti western, doch meer dan aardig vond ik het niet.

Leuk om eens gezien te hebben, maar heeft geen herkijk waarde voor mij.