Falsch (1987)

België / Frankrijk
Drama / Oorlog

geregisseerd door Jean-Pierre Dardenne en Luc Dardenne
met Bruno Cremer, Millie Dardenne en Jacqueline Bollen

Een passagier stapt uit een vliegtuig op een onbekende luchthaven. Joe is de laatste overlevende van de Falsch familie, waarmee hij een afspraak heeft vanavond, veertig jaar nadat hij Berlijn voor New York heeft verlaten. Het is een nacht van surreële ontmoetingen en burleske vieringen voorbij leven en dood, een psychodrama waarin dertien mensen elkaars gewetens confronteren, hun schakels met Duitsland en hun leven in ballingschap. Een nacht waarin een humeurige en gevoelige Joe liefde zal vinden en onopgeloste familieconflicten zal tegen komen.

kappeuter (moderator)
Eerste lange speelfilm van de gebroeders Dardenne. Op internet is erg weinig over de film te vinden en op imdb heeft de film zelfs nog geen 5 stemmen.

FisherKing
Wel met Bruno Cremer. En helaas ook niet op DVD.

Wat Duitstalige info

Wat Franstalige info

Wat Engelstalige info

avatar van donnie darko
wat hebben ze toch altijd mooie posters, vind ik. Echt geweldige posters, deze is prachtig en die van L'enfant is ook al zooo mooi.

Inmiddels uitgebracht in de Dardenne box.

Falsch is behoorlijk a-typisch ten opzichte van het latere werk van de Dardenne's. Muziek, stilering en een dialoog gedreven verhaal doen bij vlagen behoorlijk theatraal aan. Werken doet het niet altijd, maar de film kent enkele interessante momenten.