Bij de Beesten Af (1972)

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Bert Haanstra
met de stem van Anton Koolhaas

Documentaire waarin Haanstra laat zien dat het gedrag van dieren en mensen parallellen vertoont. Haanstra gaat o.a. naar de Zuidpool om pinguïns en albatrossen te filmen.

kappeuter (moderator)
Bij de Beesten Af kreeg een Oscar nominatie voor beste lange documentaire in 1972.

avatar van Webby
Deze docu is tijdens Het Nederlands filmfestival in Utrecht (22 september tot en met 1 oktober) weer te zien in de bios. (Alleen op het festival dus)

neo (crew)
Leuk dat de Koolhaas, die altijd prachtige dierenverhalen schreef, hier het commentaar bij doet zeg

Perfecte film, met goede gtelijkenissen, en dan in deze tijd al...
4****

Wat een mooie documentaire ........... had dit kunnen zijn. Het eerste gedeelte is erg boeiend en leuk. Toch gaan al die beestjes en de steeds terugkerende verhalen op den duur vervelen. Na een half uur had ik het dieren gedeelte dan ook wel gezien. Helaas moest ik toen nog 40 minuten. Daarna maken we de overstap naar de vergelijking met de mensen en dan wordt het wel weer leuk. De film ziet er in zijn geheel trouwens bijzonder goed uit en ook de complimenten voor de bijzonder goed gevonden dierenmomenten en de bijzonder goed gevonden vergelijkingen met de mens maar er had simpelweg een halfuur uitgemogen. Nu kom ik uit op 60 minuten bijzonder goed vermaak en 40 dicht tegen verveling aanzittende minuten. Daarom kom ik ook niet verder dan 3 sterren hoewel er dus veel meer in had gezeten.

avatar van Vinokourov
Erg boeiende docu, die alle facetten van het leven laat zien en in de tweede helft rake vergelijkingen weet te maken tussen dierlijk en menselijk gedrag. Bert Haanstra heeft in de korte film 'Zoo' al zoiets soortgelijks gedaan, maar doet het dat over op prima wijze. Het commentaar is typisch Haanstra: dubbelzinnig met hier en daar lichte ironie. Het gedeelte met de pinguins vond ik het beste van de hele docu. Wat een leipe beesten zijn dat .

robertus65
Het begint met dieren en steeds meer komt de mens erbij, werdt steeds beter, maar ik heb er niet zo veel mee.

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Bij de Mensen af.

Deze 'Bij de Beesten Af' keert uiteindelijk bij de mens terug. De mens waaraan deze titel overduidelijk refereert. Het is een inkoppertje, maar geen vervelende. Al moet gezegd dat deze natuurdocumentaire van Bert Haanstra wel vaak in herhaling valt. Ook registreert zijn camera nietsontziend de slachtoffers van het dierenrijk. Tot de afschuwelijke details aan toe. Daar hoeft hij geen menselijke vergelijkingen meer te maken, we lijken inderdaad op elkaar. We zijn alleen een stuk minder sympathiek.

Goed.

avatar van handelaar
Deze docu staat nog steeds als een huis, sterker daar kunnen de tegenwoordige BBC producties met hun gelikte plaatsjes en in elkaar gezette scene's een puntje aan zuigen.
Bert schuwt inderdaad ook niet de verschrikkingen van de natuur zoals de scene waar twee luipaarden met hun pas geboren prooi zitten te spelen of een pinguin die zijn ei wil uitbroeden maar het haast onmogelijk wordt deze taak te volbrengen gezien deze zelf half doorprikt wordt door zijn soortgenoten.
Ook het aapje dat bescherming zoekt bij zijn surrogaat moeder (slechts een stok bedekt met haarkleed) is hartverschurend en de moederaap die geen moeder kan zijn.

Meer dan goed en voor mij het beste van Haanstra.

kappeuter (moderator)
Prachtige natuurdocumentaire. Doet in veel opzichten niet onder voor een film als Earth.
Haanstra legt het handelen van de mens als diersoort naast die van andere dieren, en trekt interessante parallellen. En hoe belangrijk het voor de rest van je leven is in wat voor omgeving een dier opgroeit en wat isolatie met een dier doet. Onderprikkeling tijdens isolatie (in verblijf) leidt later tot overprikkeling in een normale setting met andere dieren.
Het deel over de pinguins vond ik erg interessant en mooi om te zien. Ook over chimpanzees kwam ik interessante dingen te weten die ik nog niet wist.
Bij de Beesten Af snijdt zijdelijngs ook thema's aan die jaren later ook in Koyaanisqatsi aan bod komen.
Droge commentaarstem van Anton Koolhaas. Soms wat te belerend, maar toch scherp.

Aparte poster!

avatar van W.V.
Als je deze vergelijkt met de huidige natuurdocumentaires, dan zal deze het onderspit delven, maar je moet de film kijken in de tijd dat de is gemaakt en dan kan je alleen tot de slotsom komen dat dit een puike documentaire is van Haanstra, zoals zovele docu's van hem. Kreeg toen terecht een oscar nominatie.