Oom Ferdinand en de Toverdrank (1974)

Nederland
Familie

geregisseerd door Karst van der Meulen
met Lex Goudsmit, Willeke Alberti en Jeroen Teijssen

Tijdens het opruimen van de zolder vinden Ferdinand, zijn nichtje en twee vriendjes, een toverspreuk, waarmee ze een jonge vrouw uit de middeleeuwen uit een schilderij halen. Ze maken een toverdrank om de vrouw onzichtbaar te maken. Taartdieven willen de drank stelen. Ze ontvoeren het nichtje en eisen de drank als losgeld. De kinderen moeten proberen een overal op de taartfabriek te voorkomen.

markpennings
Ik heb deze film zo'n 25 jaar geleden in de bios gezien, het was mijn eerste film die ik in de bioscoop zag, en vond het een erg mooie film, ik heb de film daarna niet meer gezien. Ik geef de film nu vier sterren, misschien als ik de film weer terug zie dat het tegen valt

markpennings schreef:

Misschien wel ja.... vind het erg knap dat je na 25 jaar nog weet hoe de film gaat en dat je 'm 4* wilt toekennen....:?
Dat wil dus eigenlijk zeggen dat je deze film 8x beter vindt dan Lost in Translation, ...

markpennings
ja dat klopt chantal. Lost In Translation zal ik na 25 jaar niet meer herinneren, ik vind de film gewoon tegen vallen en is niet aan mij besteed.

Dat kan natuurlijk. Smaken verschillen

Charmant, maar zeker een van de minste van Karst van der Meulen. De film zit vol clichés en dat is juist iets dat ik niet gewend ben van hem. Vandaar dat ik zijn werk ook veel beter vond dan de gemiddelde jeugdfilm. Het was altijd natuurlijk en niet direct voorspelbaar. Maar deze film is dat wel. En dat is jammer, zonder die standaardgrappen is Karst veel beter af.

Het acteerwerk is soms wat 'over the top'. Maar waar het me in de films van Henk van der Linden stoort (doordat daar alles gewoon zo overdreven en voorspelbaar is), vind ik het hier eerder charmant. De kinderen lijken gewoon te spelen, al had ik bij deze film wel meer het gevoel dat er een regisseur bij was en dit zal ook wel komen door die 'overdreven' grappen.

Tijdens het kijken heb ik vaak moeten denken aan de Disney film 'Merlijn de Tovenaar' waar Lex Goudsmit in de NL versie de stem van de tovenaar inspreekt (als ik het me goed herinner). In deze film praat hij preceis hetzelfde en heeft hij ook een 'magische' rol. Toch heb ik liever dat hij rollen speelt zoals in Thomas & Senior. Die overdreven kinderstem, daar ben ik dan waarschijnlijk toch te oud voor

Al met al wel aardig om te zien, maar tot nu toe toch de minste die ik van Van der Meulen gezien heb.

ik ben het wel met je eens, misschien wel de minste film van Karst van der Meulen. Ik vond het allemaal nog wat braaf en kinderachtig, waar latere films duidelijk al brutaler zijn en met meer flair gebracht.
Die 2 boeven die taarten stelen vond ik nogal enge mannetjes en in het geheel niet amusant.
Dat hele gedoe met dat taartensmijten in die fabriek is bijzonder oubollig, en misschien leuk voor kinderen onder de 6, maar voor de meeste anderen beneden elk peil en totaal NIET leuk.
Wel leuk is de rol van een jonge Willeke Alberti.
Ook aardig is het, dat een van de kinderen in de film luistert naar de naam PETER FABER!
Films als MARTIJN EN DE MAGIER, DE BENDE VAN HIERNAAST en THOMAS EN SENIOR zijn van een beduidend hoger niveau.

Hee, deze wilde ik een paar jaar geleden nog toevoegen, maar kon toen geen plaatje vinden. Jeugdsentiment ten top deze film. Had 'm op beeldplaat en heb 'm dus zo'n 30x gezien. Ik zou 'm nu absoluut niet meer willen zien, denk dat dat behoorlijk tegenvalt. 3,5* voor een mooie herinnering. "Dag mevrouw, is uw man ook thuis?"

Altijd grappig als je dankzij MM weer eens een herinnering naar boven kan halen. Ik had mijn hele leven nooit meer op deze film gekomen, maar doordat ik hem in de updates tegen kwam en het verhaaltje las, was het PING......
Deze film hebben we met de klas gezien op de lagere school. Met zijn allen op zo'n ouderwetse filmprojector in de aula. Kan me er wonderwel nog wel het een en ander van herinneren. Als je hem nu nog eens zou zien zal er weinig van overblijen neem ik aan, maar toch 2.5 ster voor een leuke herinnering en een op mijn gezicht.

Ik had deze film op TV gezien toen ik een jaar of 8-10 was. (kan ook jonger zijn).

Ik kon me herinneren dat het ergens in het begin begon op een boot, waar 2 jongens een klasgenootje in het water gooien.

Nu je het zegt, zegt mij het taartgooien ook weer iets en dat oom ferdinand aan het eind een schilderij (protret) maakt van slagroom.

Binnenkort kan ik deze film weer bekijken aangezien ik hem van iemand op DVD krijg (geruild met een andere film)

Ik hoop dat hij nog net zo was, als ik het mij herinner en het is altijd leuk om die oude nederlandse jeugdfilms te zien.

(bende van hiernaast, martijn en de magier, knokken voor twee, peter en de vliegende autobus).

Mochten ze ooit officieel op DVD worden uitgebracht, dan moeten ze eerst de film digitaal maken en alle slijttage er uit filteren. Dit is duidelijk te zien op de videobanden van Martijn en de magier / Peter en de vliegende autobus/ bende van hiernaast)

Helaas wordt er nooit aandacht besteed aan de oude nederlandse jeugdfilms op TV

rabartels schreef:

Helaas wordt er nooit aandacht besteed aan de oude nederlandse jeugdfilms op TV

valt wel mee. Ik denk dat deze film vaker op tv komt dan volwassen Nederlandse films uit 1974.

Allebei niet dus

Sneakerjeans29
ik heb hem in 1990,voor het laatst gezien op tv.Ik hoop dat ie op dvd komt,of nog eens uitgezonden wordt.

robertus65
Ietwat oubollig en soms zelfs kinderachtig. Eigenlijk valt er zowiezo weinig te lachen. Eigenlijk was alleen de achtervolging en het taartengooien nog een beetje amusant.

wie kan nog aan deze film komen ik wil hem heel graag hebben
please wie kan me helpen

mvg nogstiekemer

avatar van Zinema
Zinema (crew)
Als kleine jongen vroeger gezien en enige tijd geleden via de wereld van Calvé.

Dit is zeker niet de beste van Van der Meulen. De tenen gaan vrij snel krom in de schoenen staan, maar wanneer je ze ontspant, word je ondergedompeld in jeugdsentiment. Dilemma, dilemma. De jeugd van tegenwoordig houdt het na 10 minuten voor gezien, edoch.. Goudsmit is een genot om te aanschouwen. E.e.a. blijft, 35 jaar na dato, nog steeds vermakelijk en onderhoudend. Hoe knullig ook.

Inmiddels stuntelig en natuurlijk zwaar gedateerd.
Vooral uit sentimenteel oogpunt weer leuk om gezien te hebben.
Leve pindakazerij

Beter stuntelig dan gelikt.

avatar van Phantasm
Leuke film met een fantasieverhaaltje, aardig om een keertje te zien.

Uit jeugdsentimenteel oogpunt zeker leuk, zo liep ik er zelf ook bij als kind. Maar ook leuk om Willeke Alberti in een minder bekende rol te zien, en de latere Polygoon-baas Rob Bloemendal (inderdaad, de zoon van Philip) als een clowneske boef. Verder niks van verwachten maar gewoon even lekker terugzeilen naar toen. Toen de grote vakantie oneindig lang leek te duren het áltijd mooi weer was (denken we).

avatar van Quentin
Staat nu (legaal) op YouTube: Oom Ferdinand en de Toverdrank - YouTube.