ad

Alternatieve titels: Boys: A Film about Girls / Boys and Girls

Oorsprong: België

Geregisseerd door: Jan Verheyen

Met onder meer: Michael Pas, Tom van Bauwel en Francesca Vanthielen

IMDb beoordeling: 5,2 (250)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

Releasedatum: 27 mei 1992

Over Boys

Twee vrienden komen na hun hogere studies in het echte leven terecht. Peter, 25 jaar, heeft na zijn studies pers- en communicatiewetenschappen bij een middelgroot reclamebureau werk gevonden, waar hij als junior steevast met campagnes voor hondenvoer opgezadeld wordt. Zijn vriendin Tanya, met wie hij al zo'n vier jaar samenwoont, is er zopas met een ander vandoor, en dat net nu hij zijn eerste grote professionele kans krijgt en een condoomcampagne mag uitwerken. Zijn beste vriend, de 24-jarige Tom, heeft na de humaniora een paar jaar rechten gestudeerd om dan via zijn vader op het secretariaat van deurwaarder Koninckx te gaan werken. Nu Peter met emotionele problemen zit, beschouwt Tom het als zijn plicht hem op te vrolijken. Beide jongens herontdekken hun vriendschap tijdens een weekje stappen...

avatar van speedy23

speedy23

Het regiedebuut van Jan Verheyen draait rond twee kameraden die dromen van vrijheid, geld, een toffe job, auto's en gewilige meisjes. Dit debuut van Verheyen werd een commerciële hit en heeft een plezierig Amerikaans sfeertje en een functionele soundtrack met eigentijdse Vlaamse schlagers. Ook het acteerdebuut van Tom Van Bauwel en Francesca Vanthielen mag gezien worden...

avatar van Wouter

Wouter

Hier moet de poster toch wel van te vinden zijn?

Het vinden van posters voor Nederlandse films is veel gemakkelijker. Ik wens je veel succes.

avatar van speedy23

speedy23

Het is inderdaad moeilijk. Zal trachten contact op te nemen met Jan Verheyen zelf. Wordt vervolgd...

avatar van Bloompje

Bloompje

speedy23 schreef:

het was dan ook een heel goeie film . Gelukkig is de kwaliteit van de Belgische film er een beetje op vooruit gegaan.

avatar van eerdekes

eerdekes

Eigenlijk wel 'n goede film hoor ...

De 'vind ik' altijd goed acterende michael pas doet het hier ook weer goed.

Zeker en vast verheyen's beste

avatar van Wouter

Wouter

Vond het echt drie keer niks.

saske

Deze heb ik al zo vaak gezien dat ik de film heel vanbuiten ken.

avatar van Quido

Quido

Verschijnt 1 juli op dvd bij Bridge Entertainment.

avatar van Frenkel

Frenkel

Deze film is vanaf 10 mei te huur..

avatar van 93.9

93.9

Ontzettend grappige feel-good film!

Plotomschrijving hierboven is wat te veel van het goede.

Dacht echt dat het over een andere film ging.

De film gaat gewoon over lol maken; feel good film pur sang.

avatar van Guyke

Guyke

"Alles moet weg" is dan toch een toevalstreffer geweest. De overige films van Veheyen, waaronder ook deze boys, zijn echt niet om aan te zien. Ik moet wel toegeven dat Jan weet hoe hij commercieel succes moet behalen. Ook al gebeurt dat dan door Vlaamse versies te maken van succesvolle Nederlandse films of door een Vlaamse teen-film te maken à la Hollywood.

Boys is een leuk niemendalletje, dat vlot wegkijkt. Meer zit er echt niet in. Het scenario is echt mager. Diepgang ontbreekt helemaal, maar dat is voor dit soort films uiteraard helemaal niet erg.

Een (naar Vlaamse normen) professioneel gemaakt commercieel wegwerpproduct.

avatar van J. Clouseau

J. Clouseau

Geen bijzondere film, maar toch ook niet slecht. Een cliché verhaal, soms wat flauwe humor en dan nog wel duidelijk voor de Hollandse markt gemaakt (dat vreselijke ABN...), maar bij momenten toch ook wel echt leuk. Feel good pur sang, niks meer of minder. Gewoon een fijn tussendoortje.

avatar van Film Pegasus

Film Pegasus (moderator films)

Jeugdnostalgie. Enkele bekende acteurs in hun jonge(re) jaren met een feel good verhaal. Dit is de stijl waar Jan Verheyen nog wel goed in is, zie ook Team Spirit en Zot van A. Spanning lukt hem echter niet, maar dat hoeft ook niet. De film is nog altijd leuk om zien, al voel je wel af en toe hoe cheesy hij eigenlijk is. Maar ik amuseer me nog altijd bij deze film en dat is toch ook belangrijk.

avatar van misterdhdh

misterdhdh

matige film, ben niet echt een fan van verheyen. deze film is natuurlijk geen internationale topper zoals wij belgen nu films maken, geen slechte film, maar het verhaal is gewoon te dunnetjes. ook kon ik de humor niet echt waarderen. het acteren was in veel te mooi, correct nederlands. zo kwam de film geforceerd over. natuurlijk voorspelbaar einde, iedereen gelukkig., voor de rest weinig over te zeggen eigenlijk, muziek vond ik wel nog goed en leuk dat er veel bekende mensen in meespelen, zoals chris cauwenberghs, heerlijke man. francesca is niet mijn favoriete actrice maar ze deed het wel aardig. verhaal is over het algemeen gewoon te magertjes, om deze film top te vinden, volgens mij ook niet super veel budget ingestoken.

zeer nipt: 3/5

***

avatar van Metalfist

Metalfist

Hoedje op... laat je vrijen

Ik denk dat Jan Verheyen één van mijn eerste kennismakingen was met de Vlaamse cinema. Via zijn twee Team Spirit films en de bijhorende miniseries kon hij mij in elk geval bekoren, maar de liefde koelde toen ik wat ouder werd. Zeker de weg die hij vandaag de dag is ingeslagen met onder andere een sequel op de Kampioenenfilm (brrr) is niet mijn ding. Vreemd dan ook dat ik opeens zijn eerste 12 films heb aangeschaft maar wat wil je als deze voor 80% korting de winkel uitgaat..

Ik heb me vooral ook laten verleiden door het boek dat bij 'Jan Verheyen - De Collectie' zit, want ik hoor de regisseur altijd wel graag praten. In ieder geval is Boys de aanschaf van 4 euro al meer dan waard aangezien dit een leuk debuut is. Leuk in de zin dat dit zo'n toffe pretentieloze film is waar eigenlijk bijzonder weinig gebeurt, maar die toch over de gehele lijn blijft boeien. Een plotje rond twee kameraden die op zoek gaan naar het grote geld, vrouwen en het goede leven en ondertussen wat kwajongensstreken uithalen.. Meer is Boys niet en Verheyen laat zich misschien net iets te duidelijk inspireren (die eindscène waar Peter met Tanya in zijn armen de supermarkt verlaat is net iets te hard gekopieerd van An Officer and a Gentleman) en toch blijft dit na al die jaren, de film is dan ook van het gezegende jaar 1991, zijn charme behouden.

Niet het echte filmdebuut van Jan Verheyen, hij had al eens eerder de kortfilm A Helping Hand geregisseerd die trouwens als extra op de DVD is te vinden, maar wel zijn eerste langspeelfilm. Mooi dat hij toch al wel een wat deftige cast bijeen heeft kunnen sprokkelen met een aantal oudgedienden (Bert André en Herbert Flack onder andere) maar ook veel nieuw volk dat uiteindelijk nog wel zijn strepen zou verdienen. Michael Pas heeft met zijn jonge leeftijd toch al de nodige ervaring en de chemie met een debuterende Tom Van Bauwel zit goed. Alleen een beetje jammer van dat ietwat geforceerde AN, dat oogt toch een tikkeltje gemaakt.

Veel bekende koppen uiteraard (let vooral ook nog op een cameo van Jan Verheyen zelf als regisseur van de reclamespot) en voor de liefhebber van het vrouwelijk schoon is er nog wel wat naakt te bekennen. Net zoals in Van Looy's debuut, Ad Fundum, ontgaat de reden ervan me wat maar ach, je hoort me niet klagen.

avatar van Lakte

Lakte

Vond het een hele leuke film van Jan Verheyen! Was ook erg goed te verstaan vond ik, dat heb ik met de meeste Vlaamse films niet.

Film deed mij af en toe ook een denken aan De Kassiére.

avatar van Sergio Leone

Sergio Leone

• 2077 stemmen

Amusant.

Vlaamse cinema van niet eens zo heel lang geleden oogt vaak gedateerd. Ook Boys ontsnapt daar niet aan. Niettemin hoeft dat helemaal geen probleem te zijn. Dat gedateerde is eigenlijk ook het leuke aan deze film, die nog best dienst doet als zomers niemendalletje, met wat eighties vibes en een hoog aantal jonge gezichten die later bekend in Vlaanderen werden, al dan niet als acteur.

Goede acteerprestaties worden echter niet neergezet. Anno 1991 was het nog in om dat geforceerd AN te spreken. Daardoor krijgt alles al snel een schooltoneel-gevoel. In ieder geval is het dan wel niet slecht dat van preutsheid bv. geen sprake is, zo blijft het niet té afgeborsteld, al zijn die seksscènes allesbehalve sensueel, maar eerder fout en bovendien lang uitgesponnen.