De Zaak M.P. (1960)

Nederland / België
Romantiek / Komedie

geregisseerd door Bert Haanstra
met Albert Mol, Ko van Dijk en Ingrid Valerius

De wat schutterige Brusselaar Camiel (Albert Mol) steelt het beeldje Manneken Pis (M.P.). Door straks als een ware held het door hemzelf gestolen ding weer terug te vinden, hoopt hij indruk te maken op zijn schoonvader (Ko van Dijk), die aan het beeldje belangrijke nationale betekenis toeschrijft. Nederlandse studenten worden er intussen van verdacht dat ze de diefstal hebben gepleegd omdat Nederland in 'De hel van Deurne' met voetbal heeft verloren van de Rode Duivels. Vanuit Brussel vertrekt na de vermeende Hollandse diefstal een wraakexpeditie naar het noorden en aan het IJsselmeer wordt het beeldje van 'Hansje Brinker met de vinger in de dijk' ontvreemd.

FisherKing
't is wel een aparte synopsis.

Een heel zwak verhaaltje, en de opvolger van het mega-succes Fanfare.
De hoofdrol van de verlegen minnaar werd vertolkt door Albert Mol, en verder was Ko van Dijk de publiekstrekker.

Ramses Shaffy - voorin de auto - debuteerde in deze film en had een piepkleine bijrol, evenals Jules Croiset (naast hem gezeten) en Ger Smit, daarachter.

De film flopte.

Waarom hier een alternatieve titel, vraag ik me af. Nog nooit gehoord. Voor de buitenlandse markt ??
The Manneken Pis Case ???

Lijkt me erg overbodig om bij iedere film de door een slaperige secretaresse op een regenachtige donderdagmiddag bedachte mogelijke internationale titel te vermelden...

FisherKing
Zeker is het overbodig, ik dacht, laat ik het er maar bij zetten omdat dan meteen duidelijk wordt waar M.P. voor staat. (heb ook nog nooit van een internationale titel gehoord)

avatar van Zelva
Inderdaad een hele vage titel. Zeker omdat ik hem op IMDb nog heb veranderd. Er stond daar eerst:

"Mannekin Pis Case, The"

robertus65
Leuke rol van Albert Mol, keurig ingeblikt door Haanstra.

avatar van NarcissusBladsp.
Een alleraardigste film over 2 symbolen van 2 buurlanden die op een grappige manier complementair zijn. Het verhaal is zeker wel plesant....maar het einde had iets origneler gekund. Het is een ontzettend 'burgelijke' film, dat op een kleine pikanterie na, (als de twee symbolen letterlijk tegenover elkaar staan in het huis van de non), niemand kwaad doet. Braaf dus. De wilde jaren zestig moeten nog komen! Maar Haanstra weet op vaardige wijze het verhaal te vertellen. Leuk om al die oude, of toen nog BN-ers in de dop, maar ook reeds overleden BN-ers, Jan Blazer, Ko van Dijk en natuurlijk Albert Mol etc, uit die tijd terug te zien......

Ironie van een rol: in het echte leven was Albert Mol eerst, als hetero, getrouwd geweest, voordat hij bekend werd als lands eerste populaire knuffel-homo op TV.....perfect gecast dus. Albert Mol was een ontzettend wijs en dapper mens.....hij zag seksuele geaardheid als iets gradueels....het was geen 'hokjes' mens.....dat gerommel van 'Albert' met nationale symbolen krijgt achteraf gezien iets dubbelzinnigs.

De Rode Duivels tegen de Nederlandse Leeuw maar dan anders! Vette 3,5*

avatar van De Mees
FisherKing schreef:
't is wel een aparte synopsis.

Een nieuwe komt als die acc. is. Maakt de Zaak wat duidelijk.

(...) Met Albert Mol in de hoofdrol voorziet Haanstra zich van een stevige basis. Door zijn sympathieke, zachtaardige uitstraling en onschuldige (lange) hoofd, is hij de ideale schoonzoon en is identificatie voor de kijker geen enkel probleem. Daarnaast is Mol sterk in zijn mimiek en is - naast de taalgrappen en komische situaties en details - ook de fysieke komedie goed vertegenwoordigd. Ook grootheden als Ko van Dijk en Kees Brusse blijken in het bezit van een uitstekende timing en spelen hun rollen met verve.

De Zaak M.P. is een fijne en komische film, die lichtjes voortborduurt op Haanstra's debuutfilm Fanfare, maar duidelijk uitgaat van zijn eigen kracht en op vrijwel elk vlak weet te boeien. Haanstra's observerende oog en gelikte montage, het meer dan aardige scenario en het goede spel van de cast zorgen niet alleen voor voorspelbare doch rake grappen, maar ook voor subtiele en fysieke komedie.

Complete (DVD-)recensie.

Ik vond deze film niet echt een Haanstra film..
flauwe film, ik weet dat in de jaren van toen dit misschien heel leuk was...maar met Haanstra films moet dit niet veel uitmaken
2.0**

Originele poster geplaatst.

avatar van Mochizuki Rokuro
Wie is de ontwerper? Dick Bruna?

Nee, Paul Kuiper

avatar van Mochizuki Rokuro
Deed me een beetje aan die Zwarte Beertjes covers denken, vandaar. Is dat een bekende, Paul Kuiper?

Heeft inderdaad wat weg van de Zwarte Beertjes covers. Ik vind het wel mooi.

Paul Kuiper werd geboren in Meppel op 28 april 1932 en is gestorven op 10 mei 2002 in Wieuwerd.
Hij genoot zijn opleiding aan de AKI in Enschede en de Gerrit Rietveld Academie in Amsterdam, slaagde daar in 1956 aan de afdeling “Publiciteitsvormgeving”. Aanvankelijk werkzaam als freelance grafisch vormgever maakte hij affiches, huisstijlen, boekomslagen, logo’s en vignetten, advertenties, verpakkingen en tentoonstellingsstands voor o.a. KLM, NCZ, Novib, Phillips en PTT. Voorts ontwierp hij voor uitgeverijen als Keesing, Elsevier en Ten Brink en diverse reclameburo’s. Vanaf 1964 spitste zijn werk zich toe op de fotografie en werkte hij als free-lancer voor o.a. Elsevier, Novib, Phonogram, Stork en VNU.

Paul Kuiper Fotografie & Vrije Kunst - paulkuiper.nl

avatar van raymon
Vond het een goeie film met een leuk gegeven, mooie shots en leuke acteurs en decors. Wel jammer dat er niet Belgische acteurs in zitten. Ik vond eigenlijk wel de grootste grap dat Albert Mol een hetero speelt

3***

Dick2008
Het spel van Albert Mol redt deze film. De scenes waarin hij voorkomt zijn werkelijk de leukste in de film en heb dan ook regelmatig in een deuk gelegen. Verder toch vrij flauwe film. Dun verhaaltje wordt enorm uitgerekt. Af en toe nog wel een goeie grap tussendoor zoals Jan Blaaser met zijn kleine Manneke Pis maar verder minder leuk dan ik had verwacht.

Mwah. Zo nu en dan best lollig, maar voor het meerendeel nogal suf en oubollig. Waar dit in de sfeer en setting van Fanfare uitstekend werkte, doet het dat hier totaal niet.

Nu een week gratis online te bekijken:
De Zaak MP - ximon.nl

avatar van LimeLou
Lijkt me meer een film voor een short. Zoals eerder opgemerkt wordt is het verhaal nogal te simpel voor de lange speelduur. De typetjes zijn dan wel weer leuk en de film kent op momenten een leuke, knullige sfeer. Toch wat te traag en simpel om het meer dan 3 sterren te geven. Bedankt voor de link trouwens, kappeuter

Ja goeie link.
De 10 dvd-box van Haanstra is trouwens ook voor 15 Euro bij Fame te krijgen.

avatar van Mochizuki Rokuro
Zou in 1960 het beeldje van Hansje Brinker door de Hollanders echt zo symbolisch en belangrijk zijn ervaren als de film doet geloven??? Ik begrijp dat Haanstra één en ander voor het komische effect aandikt, maar überhaupt is het beeldje van Hansje Brinker niet iets dat mij nu voorkomt als een belangrijk beeld. Manneken Pis lijkt me toch heel wat bekender en van andre orde. Ik ken het verhaal van Hansje Brinker wel (hoewel.... ik wist niet dat hij een Amerikaanse vinding is en geen Nederlandse 'legende'), maar zou niet eens weten waar dat beeldje staat.

Ik lees op wikipedia ook dat er meer zijn (!) en dat het aan het o.a. in Spaarndam staat (lekker dichtbij Schiphol en op de route naar de Zaanse Schans) voornamelijk voor Amerikaanse toeristen (!). In elk geval niet aan het IJsselmeer, zoals in de synopsis staat, maar de Haarlemmermeer. Al is het beeldje in de film een andere dan die in Spaarndam staat.

Bedankt voor de link trouwens, prima voor een (heel) vroege zaterdagochtend. Film vooral het aanzien waard door de charmante klungeligheid van Albert Mol.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Hansje Brinker is onder Amerikanen dan ook vaak bekender dan onder Nederlanders. Ik heb echt weleens meegemaakt dat ik chatte met Amerikanen en dat ze na drie zinnen al begonnen over die jongen die een vinger in de dijk stak als ze hoorden dat ik uit Nederland kwam.

Wat een leuk product uit de brave jaren '50 (ook al is het productiejaar 1960), waar ABN praten tot kunst verheven is en de beleefdheden je om de oren vliegen. Het verhaal is uiterst amusant en hoewel het verloop ervan erg voorspelbaar is, houdt Haanstra het 90 min vol om de vaart erin te houden. De acteurs snappen hun rol allemaal uitstekend en zijn behoorlijk op dreef. Het is een leuk portret van de Belgische hoofdstad en de vriendschappelijke strijd tussen twee buurlanden, krijgt leuk vorm door de pittoreske toer door de twee landen. Jammer dat speelfilms als deze en dokter pulder een beetje vergeten zijn, terwijl ze hartstikke leuk zijn. 4 sterren (eigenlijk heeft mijn iPhone in zijn onvermogen halve sterren uit te delen me ervan overtuigd naar boven af te ronden).

Dit is geen Belgische filmposter - deze is gemaakt door mijn vader, en die is Nederlander

kappeuter schreef:
Originele poster geplaatst.

Er is nog een 2e 'originele' filmposter: zie Zaak M.P., The M.P. Case Movie Poster - motionpictureart.com

Deze poster is gemaakt door mijn vader. Een aardig detail: hij had een nacht de tijd om het plein voor het theater, waar de premiere zou zijn, in te richten met een stand van M.P. Dat is hem gelukt. Helaas geen foto's ervan.

Tegenwoordig kan je natuurlijk niet meer met zo'n flauwe film aan komen. Maar als je het in zijn tijd bekijkt was het best een aardige verwissel komedie. En het is grappig om een keur aan oude Nederlandse filmhelden die toen nog jong waren, aan het werk te zien.

avatar van Brix
Vannacht te zien op TV > Nostalgienet 00:30 uur

Tenenkrommende knullige pogingen van Nederlandse acteurs om Vlaams te klinken.

Dick2008
Wel erg negatief Brix. Ik neem aan dat de rest van je bericht positief is en morgen volgt.

avatar van Brix
Verkeerde aanname, er volgt niets meer
Kritiek betreft overigens alleen dat taalgestuntel.