Don't Make Waves (1967)

geregisseerd door Alexander Mackendrick
met Tony Curtis, Claudia Cardinale en Robert Webber

Carlo Cofield (Tony Curtis) verliest zijn hele hebben en houden, als hij als toerist in California op bijzondere wijze in aanraking komt met de mooie Laura (Claudia Cardinale). Volledig aan de grond probeert hij zich als verkoper van zwembaden staande te houden, wat erg moeilijk wordt met al die mooie strandmeiden.

avatar van Intruder
Wat een poster!

Diesel
Wat een poster ja, erg standaard en nietszeggend..

avatar van wolfmanrene
Bizarre film en minstens zo bizar dat ie nog niet op dvd is. Ondanks een cast met Tony Curtis, Claudia Cardinale én Sharon Tate in misschien wel haar meest opvallende rol.
De film heeft letterlijk en figuurlijk maar weinig om het lijf, maar je weet soms niet wat je ziet. Sharon Tate die enkele minuten in bikini aan het trampolinespringen is terwijl Curtis er in halve slowmotion langs loopt en met open mond naar haar zit te staren.

avatar van wolfmanrene
En met een leuke titelsong van The Byrds.

avatar van mrklm
De wat slordig uitgevoerde titelsong doet aanvankelijk vermoeden dat we hier met één van die flauwe sekskomedies uit de jaren '60 te maken hebben, maar dit is juist één van de beste komedies met Tony Curtis sinds Some Like It Hot. Curtis probeert zich als verkoper van zwembaden een plek te verwerven in California, waar hij omringd wordt door volk dat zich in meer of mindere mate laat kenmerken door zelfingenomenheid of haast aandoenlijke naïviteit in deze satire op de oppervlakkigheid van het leven aan de kust van California. De film is slecht gedubd, wat vooral storend is bij David Draper in zijn rol als een lieve, maar niet al te snuggere bodybuilder. Claudia Cardinale en Sharon Tate zorgen echter voor voldoende vrouwelijk schoon, Curtis toont eindelijk weer eens zijn niet geringe, maar veelal slecht benutte komische talent en de beroemde buikspreker Edgar Bergen toont in zijn kleine rol als astroloog Madam Lavinia aan ook grappig te kunnen zijn zonder zijn poppen. Een melig filmpje vol bizarre, maar veelal geslaagde wendingen die je bovendien doet afvragen hoever Tate het had kunnen schoppen als de bende van Charles Manson haar niet twee jaar na deze film had vermoord.

avatar van Mescaline
Mescaline (moderator)
Sharon Tate zag ik eerder alleen nog maar in The Wrecking Crew samen met Dean Martin en in deze film doet ze het ook heel aardig als eye candy.
In mijn ogen was ze geen bijzondere actrice, maar ze heeft helaas ook niet de tijd gehad om zich verder te kunnen ontwikkelen.

Don't Make Waves heeft een fijne zomerse sfeer en ook al is het verhaaltje erg simpel weet de film wel te blijven vermaken.
Tony Curtis had duidelijk plezier in zijn rol, en dat kan ik hem met al die mooie actrices ook zeker niet kwalijk nemen.
Het einde is een beetje rommelig, maar al met al was het prima tijdverdrijf.