Pornografia (2003)

Polen / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Jan Jakub Kolski
met Krzysztof Majchrzak, Adam Ferency en Krzysztof Globisz

Twee mannen, Witold en Fryderyk, proberen op het Poolse platteland een liefdesrelatie tussen twee jongeren in de war te sturen. De film speelt zich af tegen de achtergrond van de Tweede Wereldoorlog.

avatar van parcivalis
Sober maar doeltreffend vormgegeven persoonlijk drama van een man die op vreselijke wijze door de oorlog is getroffen. Opmerkelijke Franse sferen ook op dat Poolse platteland, compleet met zacht-erotieke lolita's. Misschien was het de onhandige vertaling waardoor ik het leitmotiv van de hoofdpersoon een beetje uit het oog verloor maar aan het acteren kan het niet gelegen hebben. De muziek is prachtig en de soundscore zeer bepalend: je waant je voortdurend op het idyllische platteland. Pornografia is ingetogen, bijna terloops, juist op momenten waar andere regisseurs vaak uitpakken. De moeite zeker waard.