• 8.524.752 stemmen

Saiyûki (1960)

Animatie / Fantasy | 88 minuten

Genre: Animatie / Fantasy

Alternatieve titels: Alakazam the Great / The Enchanted Monkey / The Magic Land of Alakazam / Journey to the West / 西遊記

Oorsprong: Japan

Geregisseerd door: Daisaku Shirakawa en Taiji Yabushita

Met onder meer: Kiyoshi Komiyama, Noriko Shindô en Hideo Kinoshita

IMDb beoordeling: 5,9 (454)

Oorspronkelijke taal: Japans

Plot Saiyûki

"Duel of the Prehistoric Beasts! Summit Meeting of the Monsters!"

De aap Alakazam wordt gekroond tot koning van het dierenrijk wanneer hij zich bewijst door in een diep ravijn te springen. Eenmaal koning komt Alakazam in de problemen vanwege zijn arrogante houding, en bovendien dreigt er een conflict te ontstaan met de koning van Majutso.

imageimage

Gyûmaô (stemrol)

Rasetsu-jo (stemrol)

avatar van pascal83

pascal83

Het oude chineese verhaal van een brutaal aapje dat het lot van de goden tart en een groot aantal problemen probeert te overleven tijdens zijn wereldse omzwervingen. De populaire (in Japan, Belgie, Frankrijk, VS, China) Dragonball Tv serie is op ditzelfde mythologische verhaal gebaseerd.

avatar van Dopke

Dopke

Ik weet niet of Tezuka zozeer het verhaal als inspiratie heeft gebruikt, maar Son Goku is onmiskenbaar van het aapje afgeleid (zelfde staf en wolkje). Leuke avontuurlijke kinderfilm met de typische vroege Toei studio animatiestijl. De film is weer (na Hakuja den) een Chinese vertelling en net als Princess Iron Fan gebaseerd op een vertelling uit het boek van Journey to the West. De moralistische insteek en de liedjes hoeven niet zo voor mij, maar verder een erg leuke, vlotte film die alle kanten op gaat.

avatar van PatrickB

PatrickB

Hoewel Osamu Tezuka vermeld staat als regisseur in de credits heeft hij zelf aangegeven dat dit niet het geval is geweest. Hij is de bedenker van de manga en Toei heeft hem opgenomen in de credits voor marketing doeleinden.

Het verhaal is redelijk simpel en niet al te boeiend, vond de Chinese versie Da Nao Tian Gong (1965) stukken interessanter.