For My Baby (1997)

Alternatieve titel: Goodnight Vienna

Nederland / Hongarije

geregisseerd door Rudolf van den Berg
met Alan Cumming, Juliet Aubrey en Frank Finlay

Daniel Orgelbrand is een Weense stand-up comedian. Hij koestert - op normaal onaangepaste wijze - zijn problemen met zijn vriendinnen en ouders. Maar hij kan zich niet losmaken van de schaduw van zijn op zevenjarige leeftijd in een concentratiekamp omgekomen zuster Hannah. Daniels schuldgevoel gaat zo ver dat hij voor zijn in verdriet weggezonken moeder de identiteit van Hannah aanneemt. Wanneer hij verliefd wordt op de Amerikaanse Lilian, die schijnbaar niet door Europese twintigste-eeuwse nachtmerries wordt achtervolgd, beseft hij dat hij Hannah moet zien kwijt te raken. Lilian raakt zwanger, en er ontstaat een dramatische confrontatie tussen de levenden en de doden.

De film 'For my baby' (internationale titel: Goodnight Vienna!) van Rudolf van den Berg ging in première tijdens het Nederlandse Film Festival van 1997. De film ontving daar een Gouden Kalf. Toch heeft het nog bijna drie jaar geduurd alvorens deze film in de Nederlandse zalen gaat draaien. Productiemaatschappij Hungrey Eye en de regisseur kregen onenigheid, nadat Hungrey eye niet was ingegaan op een aanbod van gerenommeerd sales-agent Pandora bij de tot standkoming van de film. Vervolgens kocht Chestnut Tree Film Partners b.v. alle rechten. De film was geraamd op 3.5 miljoen gulden. Het geld zou komen van de subsidiepot van het Filmfonds, de uitzendrechten van de VARA, een bijdrage van COBO en uitgestelde betalingen. Doordat Pandora niet meer meedeed, viel er ruim één miljoen gulden weg van het budget. Warner Bros was geinteresseerd om de film in de Benelux uit te brengen, maar doordat de regisseur en Hungrey Eye het niet eens konden worden, verstreek er een half jaar en taande de interesse van Warner Bros.

Ondertussen had de film de naam gekregen 'controversieel' te zijn en waren de distributeurs van het toneel verdwenen. In 1988 vertrok Rudolf van den Berg naar Los Angeles en wist daar na ruim een jaar een distributeur te vinden voor de internationale markt, Showcase Entertainment. Na ruim 2 en een half jaar geharrewar over wie onder welke voorwaarden de film mag uitbrengen, zal 'for my baby' vanaf 19 oktober te zien zijn.
bron: xi online

interview met de regisseur in de Filmkrant

FisherKing
Erg lage waardering op IMDB.

Het verhaal is zwaar, barok en overladen. De thema's : liefde, dood, nieuw leven, schuldgevoel, holocaust... en dat allemaal onverdund toegediend.
Je moet er van houden.
Toch een tamelijk overweldigende film [ik kan me best iets voorstellen bij dat Gouden Kalf] met een heel goeie cast (Frank Finley en anderen) en een Hongaarse topcameraman. Ik ben z'n naam even kwijt, maar hij heeft ook aan de serie Oud Geld gewerkt.

Interessant dus, voor liefhebbers !

avatar van jordybeukeboom
Gouden Kalf voor regie in 1997 en maar 2 stemmers op MM...
Volgens de VARA-gids is deze film motterig...

Ik zie dat de poster bij de film afkomstig is van een DVD, iemand enig idee waar die dan te bestellen is?

avatar van Quentin
Vanaf 27 mei op DVD bij Video/film Express.

robertus65
Komt niet uit de verf en is een lange vervelende zit.

avatar van Quentin
Uitzonderlijk overdadig script dat alleen door een perfecte hoofdrolspeler gedragen kon worden, dat was Alan Cumming absoluut niet. Hij gaat regelmatig over de schreef en weet de kijker absoluut niet mee te slepen. 2*