Wie de Waarheid Zegt Moet Dood (1981)

Alternatieve titel: Whoever Says the Truth Shall Die

Nederland
Documentaire

geregisseerd door Philo Bregstein
met Laura Betti, Alberto Moravia en Bernardo Bertolucci

Dit is een documentaire over de complexe en controversiële kunstenaar die Pier Paolo Pasolini, filmer, dichter, schrijver en essayist, was. Pasolini, geboren in 1922 op de dag dat Musolini de macht overnam, werd vermoord op 2 november 1975 in een buitenwijk van Rome. Deze documentaire spendeert de meeste tijd aan drie personen die Pasolini erg goed kenden; Laura Betti, zijn voormalige vriendin en muze, speelde mee in een aantal van zijn films; Alberto Moravia, de begaafde intellectuele linkse schrijver, die met Pasolini naar Marokko trok; en Antonietta Macciochi, editor van een communistische krant waarvoor Pasolini een column schreef. Verder komt onder andere Bernardo Bertolucci, regisseur, aan het woord.

avatar van streeter
Aardige DVD - met nieuwe interviews met Bregstein en Bertolucci.
Deze docu was voor de VARA gemaakt.