Salt on Our Skin (1992)

Duitsland / Canada / Frankrijk
Drama / Romantiek

geregisseerd door Andrew Birkin
met Greta Scacchi, Vincent D'Onofrio en Hanns Zischler

Gedurende drie decennia hebben de Franse intellectueel George McEwan en haar Schotse vriend, de visser Gavin McCall een turbulente en gepassioneerde liefdesverhouding. Tot elkaar aangetrokken op het seksuele vlak, maar uit elkaar gedreven door verschil in opleiding en milieu. George weet dat deze relatie gedoemd is te mislukken, maar haar gevoel wint het menigmaal van haar verstand.

Heeft iemand misschien de soundtrack van deze film?

avatar van prometida
Ik heb het boek gelezen in het nederlands; Zout op mijn huid. Erg mooi boek, alleen ik kon er jammer genoeg niet echt inkomen.
De film hebben wij thuis.
Maar alleen op video, en die hebben we momenteel niet. Dus dat is jammer.
Maar ik ga 'm zeker zien.

plony schreef:
Heeft iemand misschien de soundtrack van deze film?

Nee, kun je hem niet downloaden?

Wat een prachtige film! Oké, ik was de enige die aan het eind met tranen op mijn wangen de zaal uit liep, dus misschien zegt dat meer iets over mij dan over de film.
Het boek heb ik daarna gelezen, maar kon me niet boeien.

Moooi! Maar toch liever het boek...
De gedachten worden - kan moeilijk anders - allemaal geciteerd in de film en die neemt men beter op wanneer ze op papier staan... "De enige keer dat je moeder je verraad is wanneer ze sterft". Bij zulke zinnen is het mooi wanneer men er even stil bij kan staan. Lezen dus!

Nogal preutse verfilming van de liefde van een ruige Schotse visser voor een gestudeerde juffrouw, die niet met elkaar kunnen leven, maar ook niet zonder elkaar. Op gezette momenten in hun leven zoeken ze elkaar weer op en duiken vervolgens het bed in. Mooi spel van Greta Sacchi en Vincent D'Onofrio , die een geloofwaardig koppel neerzetten.

Wat minder geloofwaardig is dat ze over een periode van minstens 25 jaar nauwelijks ouder worden. Ik vond de film nogal cliché en voorspelbaar, inclusief de violen op de romantische momenten. Van Greta krijgen we nog geen blote borst te zien. Maar de fotografie van Schotland en de Virgin Islands is prachtig. Qua thema is de film wel verwant met de Before Sunrise/Before sunset/Before Midnight-serie maar die zijn toch prikkelender.