Peau d'Homme Coeur de Bête (1999)

Alternatieve titel: Skin of Man, Heart of Beast

Frankrijk

geregisseerd door Hélène Angel
met Serge Riaboukine, Bernard Blancan en Pascal Cervo

Christelle woont met haar vijfjarige zusje Aurélie bij hun oom en oma op het Franse platteland. Een bezoek aan hun huisje door de gewelddadige vader van Christelle en Aurélie en later hun vijandige oom Coco voorspelt niet veel goeds. De problemen stapelen zich op als Coco in de stad een meisje vermoordt en later zijn moeder bewusteloos slaat. Een aantal onopgeloste problemen beheersen duidelijk de levens van het inmiddels uiteengerukte gezin.

Met veel woorden verteld psychologisch portret van huiselijk mannelijk geweld, zonder enige terughoudendheid, op het Zuid-Franse platteland (waar het de gewoonte van alledag lijkt te zijn). Een verontrustende, stevige, inwendige en huiveringwekkende film over een disfunctionerende familie, waarin niemand naar elkaar luistert en waar in het bijzonder jonge kinderen de dupe zijn.
De complexe personages maken het verhaal onvoorspelbaar.