Deining (2004)

Nederland

geregisseerd door Nicole van Kilsdonk
met Jacqueline Blom, Kitty Courbois en Koen Wouterse

Het geluk lacht Cella toe totdat haar geliefde vader sterft en haar moeder, ooit een gevierd violiste, aan de ziekte van Alzheimer lijdt. Cella neemt haar moeder in huis en ontdekt dat haar moeder een groot geheim heeft. Ze wil dat absoluut ontrafelen, maar de aftakeling van haar moeders geheugen maakt het steeds lastiger te ontdekken wat er precies is gebeurd.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Een van de Telefilms dit jaar, 17 April op de tv.

Plot doet me zo een beetje denken aan de documentaire Lang Zal Ze Leven, die ik twee jaar geleden zag op het Gorcums Film Festival. Een zeer indringend videodagboek van een langzaam dementerende moeder. Als dit maar half zo goed is als die docu, zal ik het geslaagd noemen.

avatar van jassonn
Vond er weinig aan,de personages waren erg vervelend en het verhaal niet boeiend.1,5*

avatar van Sjoerd
Erg matig filmpje... Verhaal is erg slap en het wordt matig verteld. Acteerwerk is ook weer matig over de gehele lijn met als positieve uitschieter het acteerwerk van Kitty Courbois. 2*

kappeuter (moderator)
Courbois vond ik niet op haar best. Al zullen de matige dialogen daar aan bijgedragen hebben.

avatar van jordybeukeboom
Een prachtige emotionele film!

Wat schreef de pers?

Wie schreef het scenario?

kappeuter (moderator)
"Het overvolle, buitenissige scenario van Moniek Kramer en Jetske Spanjer pakt in de regie Van Kilsdonk geforceerd en ongeloofwaardig uit. Cella (Jacqueline Blom) wordt te lang neergezet als een ijdel, drammerig, eigengereid nest, opdat ze ten slotte, na een lange worsteling, langzaam kan ontdooien. Hajo Bruins (als flamboyante producent) en Lottie Hellingman (ambitieuze productie-assistente) lijken niet te kunnen kiezen tussen luim en ernst."

bron: cinema.nl (/Volkskrant)

Hier ben ik het roerend mee eens. De spijker op zijn kop.

neo (crew)
Middelmatige film. Het scenario is niet al te boeiend. De moeder speelt haar rol overigens wel erg overtuigend. 2.5 sterren

avatar van mdj
mdj
Ben het ook wel grotendeels eens met de recensie in de VK zoals hierboven aangehaald, maar ik vind het aardige aan de film juist dat het tussen ernst en luim in zit. Ben niet weg van het geheel, maar een niet-zware film over dementie maken zonder dat het lollig wordt, lijkt me nog een hele klus. En ik vond het wel aardig dat hier duidelijk de irritatie van de dochter getoond wordt tav de moeder en er niet alleen maar zielig over gedaan wordt. Natuurlijk kan die moeder niet helpen wat ze doet, maar dat die dochter toch niet altijd tegen haar gedrag kan, is heel goed in te denken (net zoals dat sommige ouders af en toe hun vervelende baby wel eens achter het behang zouden willen plakken of flink door elkaar schudden).

avatar van 93.9
aanbevolen in de varagids....
ik begrijp echt niet waarom
2 *

avatar van jassonn
Viel mij ook al op,maar waarschijnlijk zullen alle tele-films wel als aanbevolen te boek staan

Omdat?

Onzin.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Vandaag toch maar eens zo'n telefilm opgezet en dit was niet best.
Kitty Courbois als demente moeder biedt mogelijkheden genoeg. Maar het scenario raakt verstrikt in subplots en bijrollen. De gebeurtenissen volgen elkaar soms in zo'n enorm tempo opdat het bijna soapy wordt. Absolute dieptepunt zijn wel de beroerde scenes tussen Cella en haar puberdochter.
De af en toe aardige scenes tussen Cella en haar demente moeder laten zien wat het misschien had kunnen worden.
Jammer, mislukt, volgende.....

Wat ik zeggen wilde is al wel gezegd. Eén van de minste films uit de telefilm-lichting van dit jaar... 1,5*

Slappe personages en een langdradig verhaal.

Vergelijk : ' het overvolle, buitennissige scenario van M.K. en J.S.' (recensie Volskrant - zie boven)
met :

' Op basis van een strak scenario van M.K. en J.S...' (recensie NRC - een positief verhaal).

Een van de problemen van deze film is dat het uitleggen van de problemen zo ongelofelijk lang duurt dat er bijna geen tijd meer over is voor de oplossing ervan. Een film kan best een heleboel plots en subplots hebben (bijv. Polleke) maar dan moet er wel genoeg tijd worden genomen om die allemaal tot een goed einde te brengen. Nu blijft het meeste in het luchtledige hangen.

Mee eens. Als korte serie zou het verhaal veel sterker kunnen werken.

Deining werd bekroond met een Gouden Kalf voor het beste televisiedrama.

avatar van Kippie.
Is deze het waard om te kijken donderdag? Gezien de reacties hier niet

robertus65
Valt tegen, oogt rommelig door de vele verschillende verhaallijntjes.

Wat is hier nou mis aan ???
Ik vind dit zo'n juweeltje. Jacqueline Blom en Kitty Courbois als dochter en (demente) moeder. Goed verhaal. Prachtig gespeeld.

avatar van TragieStar.*
Een stukje bekeken op school al een hele lange tijd geleden, en kan het me nog wel herinneren en vond er niks aan eigenlijk. Gelukkig hadden we niet heel de film bekeken
Misschien als ik er eens goed voor ga zitten dat het nog wel leuk gaat worden, al ben ik niet zo voor Nederlandse films.

Deze film vind ik gewoon biljant film
met goede drama verhaal maar ook met grapige stuk erin . en het gewoon goed geacteren door iedereen
Daarom kan ik ook niks anders deze film een verdiend 5 ster geven