The Rainbow Thief (1990)

Verenigd Koninkrijk
Fantasy / Drama

geregisseerd door Alejandro Jodorowsky
met Peter O'Toole, Omar Sharif en Christopher Lee

Meleagre is de mogelijke erfgenaam van zijn erg rijke, maar excentrieke oom Rudolf. Hij ziet zich gedwongen onder te duiken in de riolering van de stad omdat zijn jaloerse familieleden alles in het werk stellen om hem te laten onterven. Hij wordt bijgestaan door de dief Dima die voornamelijk uit is op het geld van oom Rudolf. Als deze al zijn geld nalaat aan de Rainbowgirls en zijn honden, besluit Meleagre Dima achter te laten en zijn geluk elders te beproeven. Dan hoort hij dat de riolering overstroomt...

gimli f
Best leuke film van Jodorowsky, deze (voorlopig) laatste van hem. Lang niet zo weird en surrealistisch als zijn vroegere films, en het verhaal is niet door Jodorowsky geschreven. Ook werkt hij hier met een grootse cast bestaande uit een aantal zeer befaamde acteurs.

Deze film is zeker niet zo boeiend en intrigerend als bijvoorbeeld El Topo of Santa Sangre, maar bevat eigenlijk toch alle elementen waar Jodorowsky's film zo bol van staan, alleen dan in bravere, meer ingetogen vorm.
Ook hier veel gekkigheid, extravagantie en absurde situaties en bijbehorende freaks en outsiders als hoofdpersonages, maar zonder geweld en surrealistisch gedoe.

Het verhaal zelf is charmant en bij vlagen grappig, en zit vol symboliek (net als Jodorowsky's andere films gaat het weer over de zoektocht naar het Paradijs, onder andere).

Al met al wel een aardige film, waar Jodorowsky zelf echter snel afstand van nam. Stiekem hoop ik echter toch op een écht waardige afsluiter van zijn carrière.

Onlangs is in Duitsland deze Jodorowsky 'light' op DVD verschenen. Engels met Duitse ondertitels!

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Dank voor de tip!

avatar van The One Ring
Ik weet niet precies wat de achtergrondgeschiedenis van The Rainbow Thief is en waarom Jodorowsky hieraan mee werkte. Was het werkelijk een passieproject of meer iets om maar aan het werk te zijn? Hoe dan ook, de film past eigenlijk niet echt bij hem en het voelt dan ook nauwelijks als een Jodorowsky aan. The Rainbow Thief is een simpel fabeltje met een dikke, voorspelbare moraal over het belang van vriendschap ten opzichte van bezit. In dat opzicht past het beter bij Tim Burton.

De regiestijl deed me echter nog het meest aan Terry Gilliam denken. Natuurlijk is de vette aankleding van de sets en de aanwezigheid van excentrieke personages met markante koppen ook een kenmerk van Jodorowsky, maar niettemin deed de look me wat aan Gilliam denken. Komt wellicht ook door de aanwezigheid van veel Britse acteurs. Hoe dan ook, het is vooral de opvulling van de sets die het meest de aandacht trekt, vooral aan het begin, bij Christopher Lee. Enkele lichtelijk zwart-komische momenten zijn ook wel fijn en de film is op zijn meest effectief als Sharif vooral een soort milde schurk speelt. Later mag alleen die overstroming er nog zijn, niet zozeer op narratief gebied, maar omdat het toch wel effectief gefilmd is. Minder zijn de niet al te goede acteerprestaties (O'Toole op de automatische piloot, Sharif zwaar over-the-top en Lee met te weinig schermtijd) en zoals gezegd het slappe verhaaltje.

Aaridg om eens gezien te hebben, maar ook niet verrassend dat dit niet tot Jodorowsky's bekendste werk behoord.

avatar van starbright boy
starbright boy (moderator)
Jodorowsky-light. Bijna een familiefilm vergeleken met zijn eerdere films. Kan in grote lijnen wel meegaan met The One Ring. Verhaaltje stelt weinig voor en is een moralistisch sprookje over vriendschap. Maar de sets zijn leuk en het sfeertje aardig. Sharif vond ik wel leuk, maar O'Toole had geen zin in de film denk ik. Dat begin met Lee vond ik maar irritant en flauw dus dat die wegviel vond ik niet zo erg. De vindingrijkheid redt de film min of meer, maar groots is het niet.

avatar van Knisper
Ik sluit me aan bij de andere recensies. De sets zijn behoorlijk mooi, maar verder is de film vooral vrij overbodig. Ik denk niet dat er een publiek is, dat hier heel erg op zit te wachten. Veel van Jodorowsky's motieven zitten er wel in, maar de film gaat als een nachtkaars uit.

avatar van pjutter
Jammer dat hij niet de vrije hand kreeg tijdens het maken van deze film; het is me ook net iets te clownesk. Leuk delen van Gdanks te herkennen.