Gas-Oil (1955)

Frankrijk

geregisseerd door Gilles Grangier
met Jean Gabin, Jeanne Moreau en Gaby Basset

Op een vroege ochtend, na een wilde nacht met zijn vriendin Alice, rijdt truckchauffeur Jean Chape (Jean Gabin) per ongeluk over een lichaam die uitgestrekt over de weg ligt. Hij rapporteert het incident aan de politie, maar die verdenken Chape zelf en nemen zijn truck in beslag. De weduwe van de dode man bezoekt hem en beschuldigt hem ervan sommen geld te hebben gestolen die haar man bij zich droeg toen hij stierf. Jean weet niets van het geld, maar wordt wel de speelbal van een aantal sinistere figuren.

Nog maar 1 stem voor een semi-noir met Gabin en Moreau?
Zoveelste Gabin-Grangier alweer en ook minstens de tweede Gabin-Moreau na TPAG, waar dit filmpje helaas weinig op lijkt. Ik zei semi-noir en de film begint dan ook noirish met een mislukte heist en Gabin die een niet te frisse gozer overhoop rijdt, maar als we ons al opmaken voor een Gabin die 90 minuten lang gaat strijden om te overleven tegen een bende thugs, worden wij echter in onze verwachtingen teleurgesteld.
De noir-intrige is niet meer dan een dreigende achtergrond, op de voorgrond komt de absurde romance tussen dikke veertiger Gabin en een piejonge Moreau, die er hier trouwens minder bevallig uitziet dan op de poster, en zien we een soort cinema-papa lofzang op de brave kleinsteedse of zelfs provinciale burger en de harde werkman, geset in een dorpje in de Auvergne waar Moreau onderwijzeres is.
Pas op het eind krijgen we dan de showdown tussen de gangsters en de goodies te zien, om hier een prelude op duel in te ontwaren moet je wel erg je best doen.
Franse cinema buffs zullen overigens in bijrollen een jonge Hanin en een jonge Bozuffi herkennen.