Mo Li Hua Kai (2004)

Alternatieve titels: Jasmine Flower | Jasmine Women

China

geregisseerd door Yong Hou
met Ziyi Zhang, Joan Chen en Jiang Wen

Het verhaal van drie generaties vrouwen uit een doorsnee familie in Shanghai. Mo, in de jaren '30, zet alles op alles om een filmcarriere van de grond te krijgen. Daarvoor begint ze een relatie met een producer. Li, Mo's dochter, heeft in de jaren '50 een moeizame relatie met haar moeder en krijgt tevens problemen met haar echtgenoot wanneer blijkt dat ze geen kinderen kan krijgen. Hua, Li's geadopteerde dochter, is opgegroeid bij haar oma Mo, en heeft nu, in de jaren '80, zelf zo haar huwelijksproblemen.

avatar van Tenshinhan
Goede film die drie interessante verhalen bevat over drie vrouwen uit verschillende generaties die allemaal met elkaar verbonden zijn. In alle drie de verhalen speelt Zhang Ziyi fantastisch, en ze laat in deze film dan ook duidelijk zien hoeveel acteerrang ze wel niet heeft en Joan Chen speelt ook erg goed. Fijn om haar weer is een goede film te zien. Visueel is het verder een pareltje en de muziek is ook van een erg hoog niveau.

Het laatste verhaal, die zich in de jaren 80 afspeelt vond ik dan wel weer van een minder hoog niveau, maar is zeker niet slecht en past verder wel goed in het geheel.

4,0 sterren en een must-see voor Zhang Ziyi fans.

avatar van NKyou
Zhang Ziyi is geweldig!
Toch niet mijn filmpje. Raakte me niet of nauwelijks en meer dan 3,5 sterren zitten er echt niet in.

De jaren 60 werden in deze film toch een stuk minder dramatisch verteld dan in The Blue Kite, die ik gister zag.

avatar van Baggerman
Net als in 'Sunshine' één acteur (in dit geval actrice) die drie generaties moet spelen. Een beetje armoedig als je het mij vraagt!

Maar Zhang Ziyi doet in ieder geval haar best en presteert naar behoren in deze film met een beetje een vlak, saai verhaal. Haar personages zijn allemaal ook vrij irritante onsympathieke personen. Het kon me eigenlijk geen zak schelen wat er met ze zou gebeuren!!

De film heeft een grote plus: de prachtige belichting en schitterend kleurgebruik, dat ècht kan wedijveren met Kieślowski's Trois Couleurs! Het is echt genieten, zo mooi is deze film geschoten en zoveel zorg is aan dit aspect besteedt!

Mooie gefragmenteerde kroniek over een (groot)moeder en haar opstandige (klein)dochter, die blijkbaar niets geleerd te hebben van de fouten, die door de voorgaande generaties gemaakt zijn. De kwaliteit van de episodes wordt van lieverlee wel wat minder: de eerste is de mooiste, de laatste de minste.

Ik ben een erge liefhebber van drama, maar de scène met de bevalling midden in een wolkbreuk vond ik toch iets té. Daarentegen was de vertraagde gang van de woeste Mo naar de kapsalon van haar oom “showstopping”. Ik kan me niet herinneren ooit eerder zo’n sexy loop met zulke mooie benen in beeld gezien te hebben.

Prachtige rollen van Ziyi Zhang en Joan Chen, twee absolute topactrices. Zij beiden zorgen er voor dat deze film een genot is om naar te kijken.