Ride Him, Cowboy (1932)

Alternatieve titel: The Hawk

Western

geregisseerd door Fred Allen (II)
met John Wayne, Duke en Ruth Hall

John Drury (John Wayne) redt een wild paard dat beschuldigd wordt van moord en begint het te trainen. Samen gaan ze op zoek naar de echte dader.

neo (crew)
Leuke film met Wayne. Vooral in het begin van zijn carriere speelde hij vele karakters met ook de naam John. Later kwam natuurlijk nog de hele Stony Brooke serie. Het paard dat in deze de partner van Wayne speelt heet Duke. Speelde een paar films achter elkaar samen, tot ie ineens spoorlos verdween (overleden?). Er is echt chemie tussen dat paard en de acteur. 3 sterren

avatar van Mug
Mug
Kindermatinee met een jonge (25) John Wayne en een voorloper van Mr. Ed (ok, Duke the Devil Horse - later the Miracle Horse - kan niet praten).
Simpel verhaaltje, zeer duidelijke stand-ins bij gevechten, post-silentmovie-acteerwerk, en zo nu en dan een leuk grapje. Vermakelijk maar dat is dan ook echt alles.

Dit is een remake van The Unknown Cavalier met Ken Maynard uit 1926.
Sterker nog, een aantal beelden zijn gewoon beelden van die film. Bijvoorbeeld het temmen van het paard "Duke" door Wayne. Ook een latere brand op een ranch en een vuistgevecht zijn beelden die rechtstreeks overgenomen zijn uit het origineel.

Ik heb deze film gezien op TCM en de kwaliteit van de beelden overstijgt de latere films die Wayne maakte met Lone Star. De uitvoering door de acteurs en het verhaal is wel van hetzelfde niveau.
Wat deze film meer bijzonder maakt is de rol van het paard "Duke".
Het paard is het één en ander aan trucjes bijgebracht en dat is aardig om te zien.

avatar van Brix
Leuke matinee western, van het soort dat in mijn jeugdjaren wekelijks in de bioscopen te zien was, en volle zalen trok.
Ondanks de "geleende" fragmenten, en slordige omgang met niet-lijkende stunt doubles van mens en dier(!) toch heel vermakelijk.

Een van de leukste scènes is die van de "rechtszitting" tegen het eind van de film.

Wayne en Duke zijn een fijn team.

Actie genoeg in de "oater", die net lang(of kort)genoeg duurt.

Verrassend goede beeld en geluidskwaliteit voor een film van deze ouderdom(TCM kopie)
Zo zou ik al de films uit die periode wel willen zien.

avatar van Metalfist
Bein' as we ain't got any Bible and no one here has ever seen one, the jury will not be swore in

Het is vandaag weer eens zo broeierig warm maar gelukkig is het in de living nog vrij goed doenbaar. Ik kijk praktisch al mijn films op mijn kamer maar daar is het zowaar nog warmer dan buiten dus begon ik eens te zoeken tussen mijn opgenomen films van TCM. Daar zitten een paar John Wayne's in en op goed geluk eentje uitgekozen.

En Ride Him, Cowboy is meteen ook de oudste Wayne film die ik tot nu toe heb gezien (al heb ik de television edit van Hurricane Express ook nog liggen die van hetzelfde jaar is) en het blijft toch altijd leuk om Wayne in zijn jonge jaren te zien. Hier zo'n jaar of 25 en nog voor hij bij Monogram zou terecht komen voor de bekende Lone Star reeks die je tegenwoordig voor een appel en een ei in de winkels vind omdat de rechten zijn verlopen. De film op zich is wel eens leuk om een keer gezien te hebben. Het begint nogal vreemd met een rechtszaak tegen een paard maar het verandert al snel in een leuk plotje over een gangster, de Hawk, die de stad terroriseert. Even leek het alsof de film werkelijk elke spanning over de boeg ging gooien door direct te laten zien dat Henry Sims de Hawk was maar de film weet dit gelukkig nog goed op te vangen. Het einde met de rechtszaak is nog het leukste van de film.

Zoals gezegd heb ik dit alleen maar opgenomen vanwege John Wayne, vraag me eerlijk gezegd ook af of de film wel had overleefd mocht dit niet één van de eerste rollen van de Duke zijn. Hij doet het in ieder geval wel weer degelijk, zijn latere rollen zijn natuurlijk beter doordat zijn films uit deze periode nogal vaak hetzelfde zijn maar hij blijft toch enorm charismatisch om naar te kijken. Misschien het interessantste naast John Wayne is Duke. Neen, niet terug John Wayne want die werd ook regelmatig de Duke genoemd maar nu gaat het over het gelijknamige paard. Een erg afgetraind beest dat doorheen heel de film een paar aardige kunstjes weet boven te halen. Erg leuk in ieder geval. Qua bijrollen is hier niet enorm veel te beleven maar Frank Hagney weet nog een geslaagde slechterik neer te zetten. Harry Gribbon was dan weer eerder irritant als Clout, de deputy sheriff.

Ik verschoot eerlijk gezegd van de korte speelduur want mijn opname had zo'n 80 minuten opgenomen maar dit moet eigenlijk niet langer duren dan een uurtje. Wayne doet weer zijn routine maar in combinatie met het paard Duke is het een leuk duo. Het verhaal heeft genoeg om handen om een uurtje te blijven boeien.

avatar van mr rumson
Aardig om te zien hoe ze ruim 80 jaar geleden westerns maakten .
Wat mij daar bij opviel was dat de borstriem en de stijgbeugels er gedetailleerd uit zagen . Volgens mij zie je dan ook meer van deze sierlijke paardentuigen in andere westerns terug uit die tijd .
In de jaren vijftig westerns gebruiken ze deze bijna niet meer zover ik weet .
Leuk is het om Wayne eens in zijn jonge jaren te zien
Ook weer typisch voor die tijd was die grote cowboy hoed die Wayne op had .
De film zelf ziet er kwalitatief goed uit .
Het verhaal is wel vrij eenvoudig en de karakters hebben weinig diepgang.