Chair de Poule (1963)

Frankrijk / Italië
Misdaad

geregisseerd door Julien Duvivier
met Robert Hossein, Catherine Rouvel en Georges Wilson

Daniel en Paul worden bij een inbraak op heterdaad betrapt. Paul schiet tijdens de vlucht iemand dood terwijl Daniel wordt neergeschoten en gearresteerd. Hij weet uit de gevangenis te ontsnappen en duikt onder in de Haute Provence. Daar raakt hij bevriend met Thomas en Maria die samen een benzinestation runnen. Als Maria ontdekt wie Daniel eigenlijk is chanteert ze hem opdat hij de kluis zou openbreken zodat zij er met het geld vandoor kan gaan. Thomas komt achter de plannen en Maria dood hem. Dan verschijnt Paul ineens op het toneel.

Er bestaan er veel van : noirs naar pulpromans van J. Hedley Chase...een vooral in Frankrijk schijnbaar populaire pulpauteur. Waar de man hier zijn inspiratie vandaan haalde lijkt me duidelijk : the postman always rings twice, waarvan dit een doodordinaire rip-off is, grotendeels.
De intrige spreekt verder wel voor zich lijkt me : Sorel en Hossein plegen inbraak, bewoners komen onverwacht terug en Sorel schiet er eentje overhoop, ontsnapt. Hossein echter wordt gesnapt door de flikken en verdwijnt in het gevang, klikt niet zodat Sorel zijn square leventje kan voortzetten. Hossein ontsnapt echter, neemt als hobo een vrachttrein richting deep saus.
Vanaf dan is het postman time : Hossein wordt- je verwacht het niet- liftend opgepikt door de brave Wilson, allicht eigenaar van een benzinepomp + belendend café/ pension. Nog een verrassing: Wilson heeft een veel jongere vrouw, Rouvel, een weelderige schone ( deze geb. Vitale duidelijk van Italiaanse origine...). Wat vervolgens gebeurt kunt u zelf uittekenen, trouwens het staat hierboven al.
Enige bescheiden wijzigingen : de figuur van Raimbourg ( broer Bourvil ), een walgelijke galbak die op het spoor komt van de 2 kersverse gelieven en hun misdrijf, en de terugkeer- tamelijk overbodig in feite- van Sorel op het eind. Concluderend met een nihilistisch en gewelddadig slot, zonder enige redemption en een voorlaatste shot dat we wel in meer klassiekers hebben gezien.
Hoewel dus extreem derivatief- niet alleen van the postman maar ook van de eerste verfilming ervan le dernier tournant die zoals u zich herinnert ook in de Provence speelde ( deze film werd opgenomen in col de Vence ), wel een leuke timewaster voor noir buffs, met vakkundige regie van ouwe veteraan Duvivier, goede fotografie van de melancholici welgekende Bresson medewerker Burel, en een prima score wederom van Delerue.
Goed spel van Hossein , Wilson en Raimbourg, Courvel adequaat als femme fatale/ snolletje. Ook nog kleine rolletjes voor Lefebvre als pastoorke en Dalban als- verrassend- flic trouwens.
De Franse DVD bevat geen subs, maar er moet- afgaande op het aantal stemmen op IMDB- toch wel een uitgave met subs zijn. Je kunt hem downloaden met fansubs allicht, maar ik denk niet dat het hier nodig zou moeten zijn.

Julien Duvivier brlijft ook in zijn voorlaatste film trouw aan het film noir-genre.
Alle ingrediënten zitten er in : de misdadigheid, een zeker fatalisme, de femme fatale... en het zit uitstekend ineen, een geloofwaardig intrige op een paar kleine scriptfoutjes na, spannend en uiteindelijk goed vertolkt.