Regain (1937)

Alternatieve titel: Harvest

Frankrijk

geregisseerd door Marcel Pagnol
met Fernandel, Orane Demazis en Gabriel Gabrio

Het verhaal over een eenvoudige boer en zijn geliefde, die alles in het werk zetten om hun boerderij nieuw leven in te blazen. Ondanks dat ze de ene tegenslag na de andere krijgen te verwerken, blijven ze toch doorzetten. Hun toewijding aan hun land en elkaar ontsteekt een golf van optimisme en solidariteit over de bewoners van het omringende platteland.

Net als Angele en LFDB wederom een Giono verfilming door Pagnol,en derhalve een dithyrambe op het onbezoedelde landleven in de Provence.
Wie de poster ziet zal denken dat Fernandel de held is en dat zal ook wel de bedoeling zijn geweest, die indruk heb je als kijker hier het eerste uur ook.Maar dan blijkt dat Fernandel-hier een scharenslijper-na een begin waarin hij een gevallen jongedame( Omazis) redt,een tamelijke , niet komische schoft te zijn en wordt de onbehouwen bruut Gabrio de held.
De thematiek is verder bekend( bv uit dat liedje la montagne): een bergdorp dat leegloopt omdat de jeugd naar de grootstad trekt.Bizar genoeg werd speciaal voor de film een ruïnedorp....nagebouwd.
De boodschap kunnen we verder als reactionair beschouwen: Giono en Pagnol verfoeien moderne goddeloosheden als mechanisering van de landbouw.Het paradijsje van de nieuwe Adam&Eva( de parallelen zijn duidelijk) dient met de hand te worden opgebouwd.