• 8.564.356 stemmen

Nederlands in Zeven Lessen (1948)

Documentaire / Drama | 79 minuten

Genre: Documentaire / Drama

Alternatieve titel: Dutch in Seven Lessons

Oorsprong: Nederland

Geregisseerd door: Charles Huguenot van der Linden en Heinz Josephson

Met onder meer: Els Boon, Jan Glastra van Loon en Audrey Hepburn

IMDb beoordeling: 7,3 (90)

Oorspronkelijke taal: Nederlands

• Claim tot 100 euro bonus bij Jacks.nl

• Wat kost gokken jou? Stop op tijd, 18+

Plot Nederlands in Zeven Lessen

Een Engelse cameraman komt in Nederland rondkijken. Audrey Hepburn vertelt als KLM-stewardess iets meer over ons land. Film over de wederopbouw van Nederland na de Tweede Wereldoorlog.

image

Cameraman / Koos Koen

Stewardess / Girl with lute

Herring girl

Domestic worker

kappeuter (crew films)

Charles Huguenot van der Linden en Hein Josephson werkten in opdracht van de Engelse filmorganisatie Rank aan een reeks korte documentaires over Nederland. Halverwege trad bij Rank echter een nieuwe directie aan, die geen heil meer in het project zag.

Het cineastenduo bleef achter met ongemonteerde luchtopnamen van Amsterdam en Rotterdam, gefilmd uit de cockpit van KLM-piloot A. Viruly, en met fraaie beelden van polders, weilanden, gevels uit de Gouden Eeuw en moderne woonwijken.

Ze besloten er een speelfilm van te maken, die voornamelijk bedoeld was voor de export, en verzonnen een verhaaltje over een Engelse cameraman die zeven dagen de tijd heeft om Nederland te leren kennen. Het reeds vervaardigde materiaal kon erin worden opgenomen, ter afwisseling van een serie losse, cabaretske scènes over typisch Nederlandse eigenaardigheden.

Camera: Piet Schrikker, Peter Staugaard. Montage: Rita Roland. Engels gesproken. Producent: Harold Goodwin, George Julsing, Jack Dudok van Heel, Henry (Hein) M. Josephson, Charles Huguenot van der Linden. Produktiemaatschappijen: Rank, GB International, eagle Lion Film Maatschappij.

Audrey Hepburn debuteert met deze film. Audrey Hepburn woonde als dochter van een Engels-Ierse bankier en een Nederlandse barones van 1939 tot 1948 in Nederland.

Première: 22 maart 1948 en/of 7 mei 1948

De Nederlander Charles Huguenot van der Linden won in 1973 een Oscar met de korte film Deze kleine Wereld.

avatar van Kessels

Kessels

Let eens op de onwaarschijnlijk hoge beoordeling van deze film in IMdb (9,8).

avatar van empirekees

empirekees

En door maar liefst 18 mensen.

avatar van FisherKing

FisherKing

kappeuter schreef:

Won tevens de gouden beer in Berlijn met de korte film Bowspelelement (1963) en werd ook nog eens voor een Oscar genomineerd met Big City Blues (1962) in 1963.

Allemaal zeker niet onverdienstelijk dus.

avatar van Jorick

Jorick

empirekees schreef:

En door maar liefst 18 mensen.

En momenteel een 7.5 na 22 stemmen.

avatar van Mug

Mug

De film is alhier te zien in een op het eerste gezicht aardige kwaliteit-stream.

kappeuter (crew films)

Audrey is te zien na 6:35 minuten.

stinissen (crew films & series)

En ziet er daar al leuk uit.

avatar van Bacon

Bacon

Mug schreef:

Super bedankt voor de link Mug! Deze film ga ik aankomende week zeker kijken.

avatar van Alastor

Alastor

Nederlands in 7 Lessen is theatrale ouwbolligheid ten top.

En -oei oei oei, man man man,- wat een vervelende commentator.

avatar van Mug

Mug

De eerste helft van de film is nog wel vol te houden, en nog redelijk grappig ook. Wellicht te danken aan La Hepburn die enige minuten - 'wat vindt u van mijn pakje?' - in beeld straalt.

Maar het ge-oei oei oei, man man man begint dan te irriteren. Zeker als de commentator echt denkt dat hij grappig is als hij gaat schreeuwen, eerst in de gedaante van een paard (als hij de melkmachine bij koeien verfoeterd) en daarna als mede-passagier in een vrachtautootje. Het gaat dan behoorlijk mis. Oei oei oei, man man man.

Alleman avant la lettre...

avatar van tsjidde

tsjidde

Het eerste deel van de film vond ik heerlijk om te kijken, maar inderdaad vanaf het moment dat de presentator leuk begint te doen, met als dieptepunt het schreeuwend paard, wordt het een stuk minder. Waar het eerste stuk vooral registrerend is, wordt in het tweede deel alles teveel in scène gezet. Het acteerwerk is geforceerd en komt veel te gemaakt (on)grappig over. Daarbij vond ik het enige serieuze stukje, over de echtgenoot die worstelt met zijn concentratiekamp verleden, nogal verloren en misplaatst tussen alle andere onzin. Jammer hoor, want van het eerste deel (met name natuurlijk van Audrey ) heb ik echt genoten.

avatar van Tripler

Tripler

...en Pia Beck (in beeld) zingt het titelliedje.

Oei, oei, oei! Man, man, man!