De Nietsnut (1992)

Nederland / Frankrijk

geregisseerd door Ab van Ieperen
met Pierre Bokma, Willem Nijholt en Ramses Shaffy

De Nietsnut - gebaseerd op het gelijknamig werk van Frans Kellendonk - vertelt het verhaal van een zoon die zijn gehele leven pas op de plaats heeft gemaakt om vooral niet in de voetsporen van zijn vader te treden. Nadat zijn vader echter op mysterieuze wijze vermoord is, gaat hij bijna noodgedwongen op zoek naar diens werkelijke identiteit.

avatar van mdj
mdj
Zeer de moeite waard. Het boek wordt tot vlak voor het eind erg nauwkeurig gevolgd, zij het dat de volgorde geregeld veranderd wordt. Het eind is duidelijk afwijkend waarbij de zoon een korte affaire begint met de zoon van de hoteleigenaar. Niets op tegen, maar ik vraag me wel af of dat eveneens gebeurd zou zijn wanneer de auteur van het werk heteroseksueel zou zijn geweest. Deze zoon heet in de film Frank ipv Frits.

In de film wordt meer dan in het boek de link met Hamlet gelegd. Kellendonk heeft zelf meegewerkt aan het scenario. Vandaar misschien dat de tekst zo mooi gevolgd is en vaak letterlijk 'voorgedragen' wordt. Ik vind dat een pluspunt. Zeker wanneer ze uitgesproken worden door acteurs als Nijholt en Bokma, een prachtcombinatie, had niet beter gekund! Verder een grappige rol voor Shaffy die normaal toch de bohemien speelt en nu een heuse verzekeringsdirecteur.

De film is geslaagd, maar sommige scenes zijn vooral goed te begrijpen wanneer je het boek kent of krijgen dan meer inhoud zoals de laatste waarbij de zoon zijn vader tekent aan de hand van een foto maar er in retroperspectief achterkomt dat die slecht lijkende tekening meer van hem dan van zijn vader weg had.

robertus65
Ik vond het een tegenvaller, kwam totaal niet uit de verf, was traag en had een veel te lang autoritje en flashbacks werkte ook niet. De film doet bijna zijn naam eer aan. Gewoon niet spannend genoeg.