Flanagan (1975)

Nederland

geregisseerd door Adriaan Ditvoorst
met Guido de Moor, Eric Schneider en Josée Ruiter

Acht lange jaren heeft Paul Flanagan in de gevangenis gezeten zonder ooit iets te horen van zijn vriendin en zijn halfbroer. Met zijn drieën hadden ze een bank overvallen. Alleen Paul was gesnapt omdat de andere twee gevlucht waren - met het geld. Wraak wordt zijn doel. Hij rekent af met zijn vroegere partners en gaat dan naar het buitenhuis van zijn vader om het laatste deel van zijn plan uit te voeren. Naar de gelijknamige roman van Tim Krabbé.

Naar een thriller van Tim Krabbe (van wie zo langzamerhand al erg veel boeken zijn verfilmd). Maar er is vreemd met die roman omgesprongen. Een thriller is het in elk geval niet (meer).
Wel is het toneelachtig, af en toe raar en dwars, en mooi opgenomen in Brussel, onder andere.

En het is een film van Adriaan Ditvoorst. En dus interessant en niet makkelijk vast te pinnen.

Beetje toneelmatige film, maar toch wel boeiend genoeg. De locaties in om. Brussel zijn erg mooi, en er wordt soms erg goed geacteerd, het verhaal blijft spannend, maar zoals ik zei is het te vaak een soort toneelregistratie.

robertus65
Deze film, die door moest gaan voor een soort wraakfilm, valt eerder onder de caterogie 'saaie kletsfilms'. Er gebeurt namelijk opvallend weinig.

hugohei schreef:
Naar een thriller van Tim Krabbe (van wie zo langzamerhand al erg veel boeken zijn verfilmd). Maar er is vreemd met die roman omgesprongen..

Hoe vond je het boek?

vreselijke film, verzuipt in de beeldspraak en de 'mooie plaatjes".

avatar van BlueJudaskiss
Toch een mooie film. Traag en toneelmatig, maar kon hier wel in meegaan. Mooie rol van Guido de Moor.