Auf Wiedersehen Amerika (1994)

Alternatieve titels: Bye Bye America | Do widzenia, Ameryko

Duitsland / Polen

geregisseerd door Jan Schütte
met Zofia Merle, Ya'ackov Bodo en Otto Tausig

Genovefa, haar man Moshe en zijn beste vriend Isaac zijn Pools-Joodse emigranten die al dertig jaar in Brighton Beach, Brooklyn wonen. Genovefa wil terug naar Polen om haar geliefde priester weer te zien en er eventueel een appartement te kopen. Moshe gaat met haar mee en Isaac zal voor hun katten zorgen. De politie doet echter een inval bij het illegale naai-atelier waar Isaac werkt en hij moet vluchten. Met zijn drieën gaan ze per boot naar Polen. Door technische problemen strandt de boot in Duitsland en zijn ze gedwongen om Kerstmis in Berlijn te vieren. Uiteindelijk komen ze in Polen terecht, waar alles blijkt te zijn veranderd.

avatar van 93.9
Fijne en prettige film.
Menselijke en vooral herkenbare situaties. Toch vraag ik me af waar ze die twee katten nu gelaten hebben. De oppasser (Isaac) ging namelijk toch mee naar Amerika. En waarom waren ze elkaar ineens kwijt tijdens de roadtrip...