Man of the Moment (1955)

Verenigd Koninkrijk

geregisseerd door John Paddy Carstairs
met Norman Wisdom, Lana Morris en Belinda Lee

Norman is de laagste medewerker van het archief van buitenlandse zaken. Maar omdat zijn collega's afwezig zijn, moet hij de honneurs waarnemen. Er moet een delegatie naar Geneve vanwege een onbewoond eiland dat vele landen willen hebben vanwege de strategische ligging. Norman moet als archief-medewerker met de delegatie mee. Door toedoen van Norman kan een lid van de delegatie zijn werk niet meer doen en wordt Norman gevraagd diens plaats in te nemen. Hij zorgt er onbedoeld voor dat de stemming over het eiland wordt uitgesteld en wordt door de koningin van het land waar het eiland bijhoort aangewezen als vertrouweling. Norman is nu plotseling heel belangrijk voor al die landen die het eiland willen hebben.

Dick2008
Het gaat deze film maar erg onevenwichtig en het laatste gedeelte is zwak, en naar mijn gevoel was 85 minuten toch wel erg lang. In het eerste gedeelte zit het boordevol grapjes, en een aantal goeie zoals met die koffie, alleen de film verzuipt bijna door overdaad aan humor maar wordt later rustiger. De romantiek die eraan te pas komt is een vrij sterke troef, waardoor de film nog redelijk lang en tot op zekere hoogte vermakelijk blijft.
Wisdom, hier een behoorlijk naïeveling, zingt drie liedjes, die niet heel goed passen in de film, hij zingt namelijk anders dan dat hij speelt, met uitzondering van de eerste, een jodellied. Verder had het leuker kunnen zijn als de grappen wat meer verspreid waren en het eigenlijke verhaal dat hij lid is van een delegatie, laat staan met dat eiland is niet zo'n geslaagd uitgangspunt. Wordt met die bom dan weer iets leuker. Deels leuke film, deels niet. 4.0/2.0