Vado... l'Ammazzo e Torno (1967)

Alternatieve titels: Any Gun Can Play | Blood River | Go Kill and Come Back

Italië
Actie / Western

geregisseerd door Enzo G. Castellari
met George Hilton, Edd Byrnes en Gilbert Roland

Een voormalige bankier, een premiejager en een bandiet hebben alle drie maar één doel in hun leven en dat is een trein te overvallen die vol met goud geladen is.

Een geweldig eerste kwartier; helaas kakt de film daarna in. Zo nu en dan nog wel aardige dingen (o.a. een massale knokpartij onder begeleiding van orkestmuziek), maar na het zien van het eerste kwartier had ik er meer van verwacht.

Ik ben in een gulle bui; 2,5*

Inderdaad Gotti, na het eerste kwartier slaat de sfeer helemaal om. Dit was een keerpunt in het werk van regisseur Enzo G(irolami) Castellari. Hij had tot dan toe serieuze (lees: bloedige) spaghettiwesterns gemaakt, maar hij voelde meer voor comedy. Later zou het genre met de Trinity-films inderdaad de slapsticktour opgaan. Een leuk weetje: in vrijwel alle landen stond Hilton bovenaan de titelrol, maar in de V.S. kwam Ed 'Cookie' Byrnes (aldaar een bekend tv-acteur) op de eerste plaats.

avatar van pascal83
scherpschutter schreef:

Hoe kan de film een keerpunt zijn in genre van Castellari zijn als dit zijn eerste echte film is?

Zag hem twee jaar geleden voor het laatst en kon me er bar weinig van herinneren. In de tussentijd iets meer Castellari's gezien en er moet gezegd worden dat hij moet groeien.

Het is een gekke regisseur, zo ook hier: bij vlagen grandioos en op andere plekken ook weer behoorlijk slordig, waardoor er hier geen échte coherentie ontstaat (dit komt ook mede door de vreemde muziekkeuze bij twee knokscènes, waardoor de serieuze aard van de film verloren wordt).

Toch weet Castellari met deze film een tweede keer wél te overtuigen. De film kent twee of drie geweldige shoot outs, waarmee Castellari zijn vakwerk laat zien. En dat het dan hier en daar wat slordig en traag is nemen we graag voor lief. Héérlijke muziek ook!

Ik heb deze film pas gekocht hij zat bij spaghetti western collection op 4 films op 2 dvds. Ik heb eigenlijk hem nog niet helemaal gezien maar kende al wel de intro. Die 3 die binnenkomen in dat plaatsje zagen eruit als: the man with no name, eastwood, django, Nero en sabata, van cleef. Doet me denken aan het idee van leone, dat hij met de intro van once upon eastwood, van cleef, en wallach, wilde afrekenen met de westerns. Gelukkig heeft ie dat veranderd. Jack elam en woody strodle en die kerel die met zijn vingers speelt is gewoon superb.

avatar van Jonesy
Is deze ooit uitgebracht op kijkbaar formaat.... de versies die ik ken zijn van beroerd beeldkwaliteit. beeldkwaliteit is voor mij deze films wel een punt omdat ze anders vaak niet uit te kijken zijn.