The Thing with Two Heads (1972)

Komedie / Horror

geregisseerd door Lee Frost
met Ray Milland, Roosevelt Grier en Don Marshall

Een rijke, racistische man wil na zijn dood toch blijven leven en ontwikkelt een methode waarmee zijn hoofd op een ander lijf getransplanteerd kan worden. Helaas is er vlak na zijn dood maar één lichaam beschikbaar, namelijk dat van een zwarte gevangene.

avatar van otherfool
They transplanted a white bigot's head onto a soul brother's body!

Cultfilmpje van de regisseur van Love Camp 7. Het uitgangspunt is natuurlijk heerlijk, jammer dat er niet wat meer uit is gehaald. Het racisme van Milland blijft bijvoorbeeld beperkt tot een opmerking over watermeloenen en wat gesputter over 'those people'. Ook Grier had wel een wat meer uitgesproken karakter mogen hebben.

Onze soul man claimt natuurlijk wel onschuldig te zijn zodat we dan maar voor hem moeten gaan duimen tijdens een werkelijk ellenlange chase-scene waarin uiteindelijk een vijftigtal politiewagens het onderspit delven tegen het olijke trio (om niet geheel duidelijke redenen sleept het illustere 'ding' steeds een andere dokter mee) op de motor.

De make-up is overigens lang niet altijd even geweldig... 1,5* lijkt me dan ook wel genoeg voor deze mix van Mad Scientist en Blaxploitation.

avatar van 93.9
Met op de soundtrack Incredible Bongo

avatar van joolstein
Gek genoeg was deze film nu ook weer niet zo dom dan wat ik ervan verwacht had! Maar goed is ook anders! Een rijke racist ontdekt dat hij stervende is, daarop besluit hij zijn hoofd te transplanteren op een ander lichaam. Echter takelt zijn lichaam harder af dan voorzien. Op welk lichaam zijn hoofd uiteindelijk belandt laat zich natuurlijk makkelijk raden. De film begint zeer goed. We leren de mad scientist kennen, zien een experiment met een gorilla en de uiteindelijke transplantatie van zijn hoofd. Je zal denken dat je daarmee wel de resterende tijd had kunnen vullen. Schijnbaar niet want er is gekozen voor een, voor je gevoel, eeuwig durende achtervolging met een motor en verschillende politieauto's. Die ellenlange scene had zeker niet misstaan in een film van "Smokey and the Bandit" Vermoedelijk moest dit ook voor een meer zinderende film zorgen, helaas werd het voor heden ten daagse begrippen al snel saai en was het duidelijk bedoeld als opvulling. Nadat de politiewagens tot puin zijn gereden, werd de film dan ook weer beter. En geloof het of niet, de film vindt ook een geschikt einde voor de dwaasheden. Afgezien van die onzinnige achtervolging was de film nog redelijk vermakelijk.