Progulka (2003)

Rusland
Drama / Romantiek

geregisseerd door Aleksey Uchitel
met Irina Pegova, Pavel Barshak en Evgeny Tsiganov

Een Film als een wandeling: De wandeling door de stad voert door het drukke verkeer, langs bouwputten en een voetbalrel, tussen toeristen de kathedraal op en de rivier over. Vrijwel meteen nadat Olya uit een limousine stapt om aan haar dagelijkse ommetje te beginnen, wordt ze benaderd door Alyosha. Hij ziet de blonde, rondborstige dame met het strakke truitje wel zitten. Olya wijst hem niet meteen af, ze lijkt zijn aandacht zelfs wel op prijs te stellen. Wanneer Alyosha besluit zijn beste vriend Petya in te schakelen als match-maker, blijkt het meisje echter in beide jongens even geïnteresseerd. Ook Petya is weg van Olya. Al wandelend barst er een hevige strijd los tussen de twee vrienden.

avatar van Koekebakker
Ik vond dit een heerlijke film! Russian Ark, maar totaal anders.

Twee, later drie mensen maken een wandeling door Sint-Petersburg. Met veel tempo lopen ze door het drukbevolkte hart van de stad. Zoals hierboven al is beschreven, voeren de drie een soort paringsdans uit. Ze spelen een spel waarbij ze om elkaar heen dartelen, zowel in woord als in daad. Maar wie speelt er eigenlijk een spel met wie?

Dat alles wordt door de cameraman briljant in beeld gebracht. Dankzij lange, snel gemonteerde takes dartel je als kijker om de acteurs heen. Daardoor krijgt de film enorm veel vaart. En omdat de film zich in 'real-time' (heet dat zo?) afspeelt wekt hij zelfs de indruk in één enkele take te zijn opgenomen.

Een heerlijke frisse film dus, die bewijst dat er in Rusland niet alleen maar zwaarmoedige films gemaakt worden.

avatar van wibro
Behalve dat het hier ging om de dartelende hoofdpersonages waaronder de zeer druk pratende en bewegende Olya en de soms ruziemakende Alyosha en Petya - tja twee boys die beiden gek zijn op diezelfde rondborstige Olya, dat kan natuurlijk nooit goed gaan - gaf deze film ook een mooie impressie van het Sint Petersburg anno 2003. De Hermitage, de kerk van de Verlosser, de kanalen, de stadsmensen en dan nog supporters op weg naar de voetbalklassieker Zenit Petersburg - Spartak Moskou. Opvallend was wel dat veel historische gebouwen in de stijgers stonden en dat de arbeiders onder werktijd niet vies waren van een biertje. Al met al een zeer vermakelijk filmpje dus dit Progulka dat wel heel anders is dan de film Matilda van dezelfde regisseur, waarvan het verhaal zich ook in Sint Petersburg afspeelde, maar dan wel in het Sint Petersburg van tsaar Nikolaas II eind 19e eeuw.